Hipercholesterolemia

Hipercholesterolemia definicja

Przyczyny

Główną przyczyną hipercholesterolemii jest wysokie stężenie cholesterolu LDL we krwi. Choroba spowodowana jest najczęściej predyspozycjami genetycznymi i nieprawidłową dietą.

Objawy

Hipercholesterolemia zazwyczaj nie daje objawów. W niektórych chorych mogą pojawić się tzw. żółtaki. Są to białawe uwypuklone zmiany na powiekach lub ścięgnach.

Pośrednim objawem hipercholesterolemii mogą być przedwczesne (u mężczyzn przed 55. rokiem życie u kobiet przed 60. rokiem życia) objawy miażdżycy np. choroby niedokrwiennej serca skutkującej przedwczesnym zawałem.

Rozpoznanie stawia się na podstawie badania krwi wykonując lipidogram.

Leczenie

Podstawą leczenia jest zmiana nawyków żywieniowych i wprowadzenie aktywności fizycznej. W diecie należy unikać tłuszczów nasyconych i tłuszczów trans. Zawierają je produkty bogate w tłuszcze zwierzęce, olej palmowy i kokosowy.

Zaleca się zastąpienie ich wielonienasyconymi kwasami tłuszczowymi zawartymi głównie w dobrych tłuszczach roślinnych np. oliwie z oliwek, oleju lnianym, rzepakowym itp. W przypadku braku poprawy w wynikach należy włączyć leczenie farmakologiczne np. statyny, ezetymib.

Rokowanie

Dobre, jeśli chory dietą lub lekami obniży stężenie cholesterolu we krwi. W przypadku dalszego wieloletniego narastania stężenia cholesterolu tworzy on blaszkę miażdżycową w naczyniach. Blaszka miażdżycowa jest przyczyną wielu chorób m.in. zawału serca czy niedokrwienia kończyn dolnych.

Przeczytaj więcej o hipercholesterolemii.