Mięśniaki macicy

miesniaki macicy encyklopedia

Mięśniaki macicy stwierdza się je nawet u 50-60% kobiet. Nie stanowią zagrożenia dla życia, ale mogą wpływać na jego jakość i niestety utrudniać zajście w ciążę.

Przyczyny

Przyczyny powstawania mięśniaków nie są do końca poznane. Wiemy, że wpływ na ich wzrost mają żeńskie hormony płciowe – estrogeny.

Czynniki ryzyka

Niemodyfikowalne:

• rasa czarna,
  • wiek okołomenopauzalny,
  • czynniki genetyczne,
  • wczesne pojawienie się pierwszej miesiączki i późne ostatniej,
  • występowanie już mięśniaków macicy w najbliższej rodzinie.

Modyfikowalne:

• nadciśnienie tętnicze (szczególnie niekontrolowane),
  • otyłość,
  • niedobór witaminy D3,
  • nadużywanie alkoholu,
  • dieta bogata w czerwone mięso.

• nieprawidłowe krwawienia z dróg rodnych (obfite, nieregularne miesiączki),
  • bolesne miesiączki,
  • dolegliwości bólowe w podbrzuszu,
  • częste parcie na mocz i częste oddawanie moczu,
  • trudności w oddawaniu stolca i zaparcia,
  • niedokrwistość,
  • niepłodność.

Złotym standardem w diagnostyce jest badanie USG przezpochwowe.

Leczenie

Tylko mięśniaki wywołujące objawy, które wpływają na jakość życia kobiety wymagają leczenia. Dopasowanie sposobu leczenia zależy od kilku czynników w tym: wieku pacjentki, jej chęci zachowania płodności, zachowanie macicy. Mię­śnia­ki bez­ob­ja­wo­we ob­ser­wu­je­my pod­czas ru­ty­no­wych wi­zyt gi­ne­ko­lo­gicz­nych.

Leczenie farmakologiczne – tabletki lub wkładka hormonalna – ma na celu zmniejszenie objawów, ale mięśniaki nie znikną.

Leczenie operacyjne – metody endoskopowe takie jak histeroskopia, laparoskopia lub chirurgia otwarta. Oszczędzające polegające na wyłuszczeniu mięśniaków i pozostawieniu macicy lub wycięcie macicy wraz z mięśniakami.

Rokowanie

W przypadku mięśniaków macicy ryzyko nawrotów jest na tyle duże, że przyjmuje się iż usunięcie pojedynczego guza nie daje pewności zatrzymania wystąpienia kolejnych.

Najczęściej wybieraną metodą le­cze­nia jest metoda ope­ra­cyj­na, a podłoża de­cy­zji o jej charakterze wykonana są uzależnione od wie­ku oraz pla­nów roz­rod­czych pa­cjent­ki. Nadal jedyną skuteczną metodą, dającą szansę całkowitego usunięcia mięśniaków macicy jest usunięcie macicy.

Przeczytaj więcej o: