Borelioza w ciąży – możliwe powikłania i leczenie

Sezon w pełni, nic więc dziwnego, że na naszym portalu coraz częściej pojawiają się pytania o kleszcze, boreliozę i ciążę. No właśnie, borelioza w ciąży… Czy jest niebezpieczna?

Borelioza w ciąży

Borelioza, czyli choroba spowodowana przez bakterie przenoszone przez kleszcze należy do rzadkich, ale możliwych w ciąży chorób. Gdy ugryzie Was kleszcz, największy niepokój wzbudza potencjalny wpływ zakażenia na rozwijające się dziecko.

Czy borelioza w ciąży jest niebezpieczna?

Przeanalizowałam dla Was dostępne piśmiennictwo pod względem tego, czy zakażenie krętkami Borelia może stwarzać potencjalne zagrożenie dla dziecka wówczas, gdy dojdzie do niego w ciąży?

W nielicznych starszych pracach naukowych opisywano anomalie rozwojowe u takich dzieci. Na szczęście nowsze piśmiennictwo raczej nie opisuje negatywnego wpływu zakażenia krętkami na rozwój płodu.

borelioza w ciazy

Leczenie boreliozy w ciąży

Leczenie boreliozy w ciąży jest możliwe. To, co warto byście wiedziały to to, że w ciąży nie wolno stosować doksycykliny. Dozwolone i bezpieczne są natomiast często stosowane antybiotyki takie jak amoksycylina i cefuroksym.

Antybiotykoterapia trwa standardowo 14-28 dni.

Włączenie antybiotyku następuje po rozpoznaniu choroby, nie podaje się dawki profilaktycznej zaraz po ugryzieniu przez kleszcza. Przebycie boreliozy przed ciążą nie powoduje powikłań ciąży i nie stwarza zagrożenia dla dziecka.

Przeczytaj również: