Dziewczyny z autyzmem w barwach maskujących

U chłopców autyzm rozpoznawany jest cztery razy częściej niż u dziewczynek. Nie do końca wiadomo, skąd bierze się ta różnica.

Możliwe, że lekarze rzadziej rozpoznają autyzm u dziewczynek, bo one rzadziej wykazują „typowe” objawy autyzmu lub lepiej je ukrywają.

Autyzm to zaburzenie neurorozwojowe, w którym występują zaburzenia komunikacji z otoczeniem i problemy w kontaktach społecznych.

Niektóre objawy autyzmu występują częściej u chłopców w porównaniu do dziewczynek. Dotyczy to np. utrwalonych, rutynowych zachowań lub problemów z kontrolą impulsów.

Objawy te są bardziej widoczne dla otoczenia, niż problemy z komunikacją i nawiązywaniem relacji z otoczeniem. Może być też tak, że dziewczynki wkładają więcej wysiłku w ukrywanie swoich objawów i poświęcają więcej energii na przyswajanie norm społecznych.

Jednak wraz z wiekiem charakter norm relacji społecznych staje się bardziej skomplikowany i nawiązywanie oraz podtrzymywanie relacji z rówieśnikami może być trudniejsze. Dlatego część z nich otrzymuje diagnozę autyzmu dopiero w wieku nastoletnim.

Autorką artykułu jest lek. Ewa Drozdowicz-Jastrzębska, lekarz psychiatra w trakcie specjalizacji.

Źródła:

• Rynkiewicz, A., Schuller, B., Marchi, E. et al. An investigation of the ‘female camouflage effect’ in autism using a computerized ADOS-2 and a test of sex/gender differences. Molecular Autism 7, 10 (2016). https://doi.org/10.1186/s13229-016-0073-0
  • Bargiela, S., Steward, R. & Mandy, W. The Experiences of Late-diagnosed Women with Autism Spectrum Conditions: An Investigation of the Female Autism Phenotype. J Autism Dev Disord 46, 3281–3294 (2016). https://doi.org/10.1007/s10803-016-2872-8

Tagi