Jakie szczepienia zaleca się w ciąży? Krótka ściągawka

Polskie Towarzystwo Ginekologów i Położników zaleca szczepienie kobiet przed planowaną ciążą, a na niektóre choroby także w trakcie trwania ciąży.

Przed zajściem w ciążę pamiętaj o sprawdzeniu czy wcześniej byłaś szczepiona lub chorowałaś na odrę, świnkę lub różyczkę. Jeśli nie – to powinnaś przyjąć 2 dawki szczepienia w odstępie nie krótszym niż 4 tygodnie. Natomiast szczepienie przeciw ospie wietrznej w postaci dwóch dawek przyjmuje się co 6 tygodni.

Ponadto, jeśli w dzieciństwie nie zaszczepiono Cię przeciw wirusowemu zapaleniu wątroby typ B, możesz przyjąć szczepionkę w schemacie 3-dawkowym (pierwsza dawka, druga dawka po miesiącu i trzecia dawka po 6 miesiącach).

Zalecane szczepienia w ciąży

Szczepieniami zalecanymi i bezpiecznymi w ciąży są szczepienia przeciw grypie, COVID-19 oraz błonicy, tężcowi i krztuścowi.

• Grypa zalecana jest wszystkim kobietom ciężarnym na każdym etapie ciąży, ale szczególnie w II i III trymestrze.
  • Szczepienie przeciw COVID-19 także na każdym etapie ciąży, w schemacie jedna dawka, druga dawka po 8 tygodniach, a jeśli potrzeba to i dawka przypominająca.
  • Ponadto szczepienie przeciw błonicy, tężcowi i krztuścowi zalecane jest w każdej ciąży między 27. a 36. tygodniem ciąży.

Szczepienia w ciąży są bezpieczne i skuteczne, mogą uratować zdrowie i życie Was dwojga.

Przeczytaj więcej o trzeciej dawce szczepienia przeciwko COVID-19 w ciąży.