Nie bój się! Po zawale możesz „to” z nim robić!

Kiedyś Wasze życie seksualne kwitło. Aż wszystko się zmieniło – większość mężczyźn po przebytym zawale serca boi się powrotu do aktywności seksualnej, więc wspólną decyzją rezygnujecie ze współżycia. Czy słusznie? Warto o tym porozmawiać z kardiologiem i zrobić np. próbę wysiłkową.

seks-po-zawale

Najpierw okropny ból w klatce piersiowej, który pojawił się u niego z samego rana. Zaczęłaś panikować, bo przeczuwałaś, że ten za mostkiem to coś niepokojącego, więc szybko wezwaliście pogotowie. Potwierdziło się najgorsze – zawał. To był trudny czas, proces hospitalizacji i rehabilitacji już za nim, ale i Ciebie kosztowało to wiele nerwów.

Przy wypisie lekarze mówili, że serce jest w gorszej kondycji, jednak zawał nie był rozległy i z upływem czasu, jak partner będzie o siebie dbał, to powinno być lepiej. Potem był na turnusie rehabilitacji kardiologicznej, po której widziałaś, że trochę „odżył”. W sumie to minęły już 2 miesiące od zawału, i tak ostatnio zaczęłaś się zastanawiać czy moglibyście spróbować już „to” zrobić…

Kiedy jest dobry czas na seks?

Lęk przed kolejnym zawałem, nawrotem bólu czy śmiercią powoduje, że wiele par rezygnuje z intymnej sfery życia. Zupełnie niesłusznie, ponieważ u większości pacjentów powrót do aktywności seksualnej jest możliwy już po 4-6 tygodniach od niepowikłanego zawału mięśnia sercowego. A warto wiedzieć, że „niepowikłany” oznacza, że nie doszło do znacznego uszkodzenia serca, czyli zawał nie spowodował ciężkiej niewydolności serca, nie doszło do uszkodzenia mięśnia, zastawek itp.

Aktywność seksualna jest tak naprawdę aktywnością fizyczną, a ta u pacjentów po zawale jest pożądana jako element profilaktyki. Ryzyko zgonu w trakcie seksu jest bardzo małe, poniżej 1,7% (pacjenci często o to pytają). Bardzo ważne jest, by zbliżenie było komfortowe – najlepiej w znanym otoczeniu, ze stałym partnerem, bez stosowania nadmiernej ilości alkoholu.

Potwierdzenie od lekarza

Spora część mężczyzn lubi mieć potwierdzone „na papierze”, że nie ma przeciwwskazań. Jeśli Twój mężczyzna należy do takiej grupy, to oczywiście może porozmawiać ze swoim kardiologiem o wykonaniu np. próby wysiłkowej. W takim badaniu zobaczycie, jak serce reaguje na wysiłek fizyczny, i czy w trakcie niego dochodzi do zaburzeń rytmu, zmian w EKG sugerujących niedokrwienie serca itp.

Podsumujmy: można uprawiać seks po zawale. Na początek spróbujcie mniej męczących dla Twojego partnera pozycji tak, by zminimalizować lęk przed ponownym bólem w klatce piersiowej. Z czasem doskonale odnajdziecie się w nowej sytuacji!

Źródła:

• 2019 ESC Guidelines for the diagnosis and management of chronic coronary syndromes: The Task Force for the diagnosis and management of chronic coronary syndromes of the European Society of Cardiology (ESC);
  • 2021 ESC Guidelines on cardiovascular disease prevention in clinical practice: Developed by the Task Force for cardiovascular disease prevention in clinical practice with representatives of the European Society of Cardiology and 12 medical societies With the special contribution of the European Association of Preventive Cardiology (EAPC), European Heart Journal, Volume 42, Issue 34, 7 September 2021, Pages 3227–3337, https://doi.org/10.1093/eurheartj/ehab484.