Pływanie w ciaży

Pływanie w ciaży

Bardzo wiele pacjentek mnie o to pyta, pytacie o to też wy – więc dziś szybki post na temat, który mi osobiście wydaje się oczywisty, ale już się nauczyłam, że jeżeli chodzi o ciąże to oczywistości nie ma – zatem:

Czy można pływać w basenie w ciąży?

Oczywiście, że można. Nie dość, że można to jest to prawdopodobnie najzdrowsza i najbardziej zalecana aktywność fizyczna dla kobiet ciężarnych.

Dlaczego tak ogólnie pływanie jest zdrowe?
1. Pływanie jest sportem nieurazowym;
2. Pływanie rozwija równomiernie wszystkie mięśnie ciała;
3. Kiedy jesteśmy zanurzeni w wodzie to nasza odczuwalna waga wynosi około 1/10 naszej rzeczywistej wagi – pływanie nie obciąża stawów.

W ciąży dodatkowo:
1. Pływanie bardzo korzystnie wpływa na dość często pojawiające się obrzęki kończyn.
2. Pływanie oraz tak zwana imersja wodna – wpływa korzystnie na leczenie żylaków kończyn i sromu w ciąży;
3. Pływanie poprzez przyjmowanie pozycji „bardziej zwierzęcej” sprzyja obróceniu się dziecku główką w dól w trzecim trymestrze;
4. Pływanie pomaga utrzymać prawidłową masę ciała co zmniejsza ryzyko wielu powikłań w ciąży takich jak : cukrzyca ciążowa, nadciśnienie tętnicze czy nawet poród przez cesarskie cięcie;
5. Pływanie usprawnia mięśnie brzucha i miednicy. Są badania, że u kobiet które regularnie pływają poród naturalny jest nieco szybszy i sprawniejszy.
6. Pływanie jest jedną z najlepszych terapii na bóle pleców oraz bóle związane z bardzo częstą w ciąży rwą kulszową;
7. U części kobiet, chłód poprzez zanurzenie oraz wysiłek fizyczny korzystnie wpływa na mdłości w pierwszym trymestrze;
8. Pływanie wpływa korzystnie u kobiet z zaburzeniami snu w ciąży.

Pewnie jakbym się skupiła to bym jeszcze kilka argumentów znalazła, dlaczego pływanie jest zalecane w ciąży. Ale może wy chcecie je wypisać z własnego doświadczenia w komentarzach. Będzie mi miło. 🙂

Zanim skończę ten artykuł kilka ważnych konkretów.

Czy pływać w basenie, w morzu czy w jeziorze?

Basen jest zdecydowanie najbezpieczniejszy, ale jeżeli stan wody w morzu i w jeziorze jest sprawdzony to można w ciąży także tam pływać. Warto jednak wtedy pływać w towarzystwie i pod okiem ratownika.

Czy woda w basenie nie szkodzi dziecku?

Było na ten temat wiele badań i obecnie stosowane chemikalia do dezynfekcji wody basenowej są zupełnie bezpieczne. Nie ma żadnych powiązań pomiędzy pływaniem w basenach publicznych a wadami wrodzonymi (wręcz znalazłam badanie, że kobiety które regularnie pływały rzadziej miały dzieci z wadami – choć nie wiadomo w jakim dokładnie mechanizmie).

A co z basenami termalnymi?

Wszystko zależy do temperatury w tych basenach, w ciąży powinniście unikać basenów i jacuzzi z temperaturą powyżej 35 stopni. Nie dość, że pozostawanie w takiej temperaturze powyżej 10 minut może być niekorzystne dla ukrwienia łożyska to dodatkowo w takiej temperaturze dużo łatwiej rozwijają się różne zarazki. Także baseny termalne w ciąży raczej bym nie zalecała.

Czy są sytuacje w ciąży kiedy NIE WOLNO pływać?

Tak, taką sytuacją będzie:
-odpływanie płynu owodniowego,
-zagrażające poronienie lub poród przedwczesny,
-krwawienie z dróg rodnych,
-aktywna infekcja pochwy i sromu.

No właśnie, jak to jest z tymi infekcjami, czy basen temu nie sprzyja?

U większości kobiet nie. Ale jeżeli wiesz, że masz tendencje do infekcji pochwy to najlepiej po basenie zastosować probiotyk dopochwowy i stosować go co kilka dni. Probiotyki zapewniają prawidłową florę bakteryjną w pochwie i bardzo skutecznie zapobiegają infekcjom. Jest ich bardzo wiele na rynku, wszystkie są bezpieczne w ciąży.

No to na koniec banalne kobiece pytanie, jak się ubrać na basen w ciąży?

Nie ma to znaczenia, nie ma konieczności zakrywania brzucha jeżeli tego nie chcesz, możesz założyć swój przedciążowy kostium, jeżeli chcesz zasłonić brzuch to polecam kostiumy dwuczęściowe o kroju tak zwanym tankini – czyli majtki i do tego taka jakby koszulka która dopasowuje się razem waszym rośnięciem do wielkości brzucha.

81 komentarzy

  1. A czy styl ma znaczenie? Pierwszą ciążę “przepływałam” prawie całą, robiłam kraulem po 1-2km. Teraz jestem w ciąży bliźniaczej (4msc) i usłyszałam, że żabka byłaby lepsza. Czy masz jakieś doświadczenia w tym temacie? Być może to kwestia intensywności, ale dużo trenowałam przed ciążą i mogę spokojnie zachować spokojne tętno do max 130 przy kraulu. Czy są jakieś inne przeciwskazania dla tego stylu?

  2. siema fajowy portal lecz na mobilnym slabo sie laduje

  3. Witam. Mam pytanie jestem.w 36 tygodniu ciąży i pani ginekolog powiedziała, że szyjka macicy mi się skróciła i pojawiło się 1 cm rozwarcie. Czy w takiej sytuacji mogę skorzystać z basenu? Nie chodzi mi nawet o pływanie co o po prostu przebywanie w basenie i relaksowanie się
    Z góry dziękuję za odpowiedź.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*