Pływanie w ciąży

Mama
29 marca 2017
Nicole

Bardzo wiele pacjentek mnie o to pyta, pytacie o to też wy – więc dziś szybki post na temat, który mi osobiście wydaje się oczywisty, ale już się nauczyłam, że jeżeli chodzi o ciąże to oczywistości nie ma - zatem:

Czy można pływać w basenie w ciąży?

Oczywiście, że można. Nie dość, że można to jest to prawdopodobnie najzdrowsza i najbardziej zalecana aktywność fizyczna dla kobiet ciężarnych.

Dlaczego tak ogólnie pływanie jest zdrowe?
1. Pływanie jest sportem nieurazowym.
2. Pływanie rozwija równomiernie wszystkie mięśnie ciała.
3. Kiedy jesteśmy zanurzeni w wodzie to nasza odczuwalna waga wynosi około 1/10 naszej rzeczywistej wagi – pływanie nie obciąża stawów.

W ciąży dodatkowo:
1. Pływanie bardzo korzystnie wpływa na dość często pojawiające się obrzęki kończyn.
2. Pływanie oraz tak zwana imersja wodna – wpływa korzystnie na leczenie żylaków kończyn i sromu w ciąży.
3. Pływanie poprzez przyjmowanie pozycji „bardziej zwierzęcej” sprzyja obróceniu się dziecku główką w dół w trzecim trymestrze.
4. Pływanie pomaga utrzymać prawidłową masę ciała co zmniejsza ryzyko wielu powikłań w ciąży takich jak: cukrzyca ciążowa, nadciśnienie tętnicze czy nawet poród przez cesarskie cięcie;
5. Pływanie usprawnia mięśnie brzucha i miednicy. Są badania, że u kobiet które regularnie pływają poród naturalny jest nieco szybszy i sprawniejszy.
6. Pływanie jest jedną z najlepszych terapii na bóle pleców oraz bóle związane z bardzo częstą w ciąży rwą kulszową;
7. U części kobiet, chłód poprzez zanurzenie oraz wysiłek fizyczny korzystnie wpływa na mdłości w pierwszym trymestrze;
8. Pływanie wpływa korzystnie u kobiet z zaburzeniami snu w ciąży.

Pewnie jakbym się skupiła to bym jeszcze kilka argumentów znalazła, dlaczego pływanie jest zalecane w ciąży. Ale może wy chcecie je wypisać z własnego doświadczenia w komentarzach. Będzie mi miło. :)

Zanim skończę ten artykuł kilka ważnych konkretów.

Czy pływać w basenie, w morzu czy w jeziorze?

Basen jest zdecydowanie najbezpieczniejszy, ale jeżeli stan wody w morzu i w jeziorze jest sprawdzony to można w ciąży także tam pływać. Warto jednak wtedy pływać w towarzystwie i pod okiem ratownika.

Czy woda w basenie nie szkodzi dziecku?

Było na ten temat wiele badań i obecnie stosowane chemikalia do dezynfekcji wody basenowej są zupełnie bezpieczne. Nie ma żadnych powiązań pomiędzy pływaniem w basenach publicznych a wadami wrodzonymi (wręcz znalazłam badanie, że kobiety które regularnie pływały rzadziej miały dzieci z wadami – choć nie wiadomo w jakim dokładnie mechanizmie).

A co z basenami termalnymi?

Wszystko zależy do temperatury w tych basenach, w ciąży powinniście unikać basenów i jacuzzi z temperaturą powyżej 35 stopni. Nie dość, że pozostawanie w takiej temperaturze powyżej 10 minut może być niekorzystne dla ukrwienia łożyska to dodatkowo w takiej temperaturze dużo łatwiej rozwijają się różne zarazki. Także baseny termalne w ciąży raczej bym nie zalecała.

Czy są sytuacje w ciąży kiedy NIE WOLNO pływać?

Tak, taką sytuacją będzie:
-odpływanie płynu owodniowego,
-zagrażające poronienie lub poród przedwczesny,
-krwawienie z dróg rodnych,
-aktywna infekcja pochwy i sromu.

No właśnie, jak to jest z tymi infekcjami, czy basen temu nie sprzyja?

U większości kobiet nie. Ale jeżeli wiesz, że masz tendencje do infekcji pochwy to najlepiej po basenie zastosować probiotyk dopochwowy i stosować go co kilka dni. Probiotyki zapewniają prawidłową florę bakteryjną w pochwie i bardzo skutecznie zapobiegają infekcjom. Jest ich bardzo wiele na rynku, wszystkie są bezpieczne w ciąży.

No to na koniec banalne kobiece pytanie, jak się ubrać na basen w ciąży?

Nie ma to znaczenia, nie ma konieczności zakrywania brzucha jeżeli tego nie chcesz, możesz założyć swój przedciążowy kostium, jeżeli chcesz zasłonić brzuch to polecam kostiumy dwuczęściowe o kroju tak zwanym tankini – czyli majtki i do tego taka jakby koszulka która dopasowuje się razem waszym rośnięciem do wielkości brzucha.