„Czy zdaniem lekarzy warto stosować olejki CBD/CBG-c?”

Olejki CBD stały się w ostatnich latach szalenie popularne. Tylko, czy zdaniem lekarzy, ich stosowanie ma sens? Kłopot w tym, że popularne produkty zawierające CBG to suplementy diety, a więc nie podlegają żadnym badaniom.

czy warto stosować Olejki CBD

„Olejki CBD/CBG-c. Czy zdaniem lekarzy warto je stosować? Jak działają?”

Droga Czytelniczko,

Produkty zawierające CBG, o które pytasz, są suplementami diety, czyli nie podlegają ani badaniom, ani standaryzacji. To, czy zakupiony olejek ma w sobie CBD, w jakiej ilości i czy w buteleczce są jakieś potencjalnie szkodliwe dodatki jest tak naprawdę tylko deklaracją producentów, a tych jest wielu.

Dlatego przy zakupie olejku warto zwracać uwagę na certyfikaty i cenę, choć i tak nie zawsze daje to gwarancję zakupu bezpiecznego produktu.

Czy zdaniem lekarzy warto je stosować? Nie ma żadnych oficjalnych wytycznych, zaleceń, ustalonych dawek, schematów terapii czy wskazań dotyczących włączania do leczenia suplementów diety zawierających CBD.

Myślę, że w tym pytaniu warto wspomnieć o zastosowaniu medycznej marihuany, bo jest to roślina o ogromnym potencjale. Właściwości terapeutyczne marihuany to THC, czyli tertrahydrokannabinol i CBD, czyli kannabidiol.

• THC wywołuje euforię, zadowolenie a także zmniejsza ból,
  • CBD znosi działanie narkotyczne THC.

W medycznej marihuanie oba związki występują jednocześnie.

Na receptę można zapisać:

• gotowy spray doustny (zawierających THC i CBD) – lek jest stosowany w stwardnieniu rozsianym,
  • roztwór doustny zawierający CBD stosowany w padaczce,
  • różne postacie leków recepturowych zawierających susz, będące nalewką lub wyciągiem z Cannabis flos, czyli suszonych kwiatów konopi siewnych.

Działanie marihuany jest wielokierunkowe – ma działanie przeciwbólowe, przeciwzapalne, przeciwpadaczkowe, przeciwlękowe, przeciwwymiotne czy poprawiające apetyt.

Obszarów terapeutycznych, w których można wykorzystać marihuanę jest wiele: choroby onkologiczne (terapia bólu), padaczka, fibromialgia, ból neuropatyczny, choroby reumatyczne, stwardnienie rozsiane, nieswoiste choroby zapalne jelit.

Popularność marihuany rośnie – ma ona wśród lekarzy zwolenników (szczególnie jako uzupełnienie terapii przeciwbólowej), ale ma też zagorzałych przeciwników.

Niestety brakuje również wskazań rejestracyjnych, ustalonego dawkowania itp. Warto też wspomnieć, że mimo iż marihuana jest rośliną, to zarówno THC, jak i CBD wchodzą w interakcje z lekami.

Do leków wchodzących w interakcje należą: leki przeciwpłytkowe, przeciwkrzepliwe, benzodiazepiny, chloropromazyna, ketokonazol, fenobarbital, klobazam itd.

Na pewno w kolejnych latach popularność medycznej marihuany będzie rosnąć. Mam nadzieje, że pójdzie to w parze ze stworzeniem oficjalnych wytycznych i zaleceń poszczególnych towarzystw lekarskich, które jasno określą przydatność bądź szkodliwości terapii marihuaną w danej dziedzinie medycyny. Światełko w tunelu już widać, ponieważ w światowym piśmiennictwie pojawią się prace naukowe z zastosowaniem leczniczych olejków CBD.

Odpowiedź pełni rolę czysto informacyjną i nie stanowi porady medycznej ani zalecenia, służy wyłącznie celom edukacyjnym.