„Czym może być spowodowane swędzenie odbytu?”

Swędzenie odbytu, czyli świąd odbytu może występować w wielu chorobach. Swędzenie odbytu jest dokuczliwe, pojawia się o różnych porach dnia, jednak najczęściej w godzinach wieczornych i po wypróżnieniu.

„Czym może być spowodowane swędzenie odbytu, a czasami pojawiające się małe plamki krwi przy wydalaniu?”

Droga Czytelniczko,

Najczęściej swędzenie odbytu spowodowane jest chorobami odbytu lub jego okolic takimi jak choroba hemoroidalna czy szczeliny odbytu. Wówczas objawom może towarzyszyć krwawienie z odbytu, pieczenie, czasem ból. Ale świąd może być też spowodowany wieloma innym stanami. Może pojawić się w infekcjach bakteryjnych, wirusowych, grzybiczych czy pasożytniczych!

Owsiki kojarzone głównie z dziećmi mogą przecież występować również u dorosłych – tu diagnostyka trwa trochę dłużej, bo taka diagnoza rzadziej brana jest pod uwagę.

Świąd może być objawem chorób alergicznych, cukrzycy czy nowotworu. U kobiet swędzenie odbytu może wynikać z infekcji narządów rodnych np. przy dużych upławach może dochodzić do drażnienie okolicy odbytu, jego swędzenia i pieczenia.

Swędzenie odbytu może wynikać też z zupełnie błahych stanów, takich jak nadmierna potliwość, niedostatecznego dbanie o higienę, noszenie zbyt ciasnej bielizny.

Diagnostyką chorób odbytu zajmują się proktolodzy. Jednak warto najpierw poradzić się lekarza rodzinnego, który zbierze wywiad, zleci dodatkowe badania, zaleci leczenie, a jeśli będzie taka konieczność pokieruje do specjalisty.

Odpowiedź pełni rolę czysto informacyjną i nie stanowi porady medycznej ani zalecenia, służy wyłącznie celom edukacyjnym.