„Mam nawracające bóle stawów – co robić?”

Bóle stawów mogą być spowodowane chorobą ogólnoustrojową. Ważne byś potrafiła wskazać, które stawy Cię bolą, czy puchną, czy są zaczerwienione, ucieplone. Lekarz zleci podstawowe badania, a jeśli zajdzie taka potrzeba zleci dodatkową diagnostykę.

Nawracające bóle stawów

„Czy z nawracającymi bólami stawów powinnam się zgłosić do lekarza? Dodam, że nie mam chorób współistniejących, a wydaje mi się to dość dziwna dolegliwość w wieku 20 lat.”

Droga Czytelniczko,

Zdecydowanie powinnaś zgłosić się do lekarza. Bóle stawów mogą być wywołane wieloma czynnikami – mogą wynikać z patologii samego stawu, jak i otaczających go tkanek np. więzadeł czy ścięgien (wtedy dolegliwości bólowe, mogą być wywołane przeciążeniem stawu wynikającym z wysiłku fizycznego, rodzaju wykonywanej pracy itp).

Jednak bóle stawów mogą być też spowodowane chorobą ogólnoustrojową, taką jak reumatoidalne zapalenie stawów, łuszczycowe zapalenie stawów, toczeń rumieniowy układowy, twardzina.

Zastanów się, które stawy Cię bolą, czy puchną, czy są zaczerwienione, ucieplone. Jak często Cię bolą i czy coś nasila ten ból lub go łagodzi? Czy dolegliwościom bólowym towarzyszy np. gorączka, złe samopoczucie, swędzenie, wysypka? Lekarz zleci podstawowe badania, możliwe że przekieruje Cię na dodatkową diagnostykę do specjalisty.

Odpowiedź pełni rolę czysto informacyjną i nie stanowi porady medycznej ani zalecenia, służy wyłącznie celom edukacyjnym.