„Choruję na chorobę Crohna. Czy mogę zacząć stosować dietę ketogeniczną?”

Niestety, wciąż brak prac naukowych potwierdzających skuteczność jakiejkolwiek diety w uzyskaniu remisji choroby Leśniowskiego-Crohna.

„Od 10 lat choruję na chorobę Crohna, do tej pory obeszło się bez większych zaostrzeń aż do teraz. Ostatnio czytałam dużo na temat wpływu diety ketogenicznej na eliminowanie stanu zapalnego u chorych na NZJ. Czy to dobry pomysł?”

Droga Czytelniczko,

Choroba Leśniowskiego-Crohna należy do nieswoistych chorób zapalnych przewodu pokarmowego. Zapaleniem może być objęty każdy odcinek – od jamy ustnej do odbytu. Z powodu zaburzeń wchłaniania osoby chore mogą być niedożywione, odwodnione, mogą mieć niedokrwistość czy zaburzenia elektrolitowe.

Leczenie dietetyczne stosuje się jako leczenie wspomagające. Chory z chorobą Crohna powinien stosować dietę ubogoresztkową, bogatą w białko, zwłaszcza zwierzęce, składniki mineralne i witaminy. W ostatnich latach widać zainteresowanie różnymi dietami, w tym dietą ketogeniczną. Jednak wciąż brak prac naukowych potwierdzających skuteczność jakiejkolwiek diety w uzyskaniu remisji choroby.

W internecie krąży jedna węgierska praca a właściwie opis jednego przypadku, stwierdzająca poprawę po zastosowaniu diety ketogenicznej. Moim zdaniem opis jednego przypadku to wciąż za mało, by mówić o skuteczności bądź nieskuteczności danej diety. To na pewno wymaga dalszych badań na dużej grupie osób. Mimo wszystko myślę, że warto, by osoba z nieswoistą chorobą zapalną jelit była pod opieką dietetyka – tak, by móc stosować dobrze zbilansowane posiłki wspomagające leczenie ewentualnych powikłań tej przewlekłej choroby.

Odpowiedź pełni rolę czysto informacyjną i nie stanowi porady medycznej ani zalecenia, służy wyłącznie celom edukacyjnym.