„Co zrobić, żeby nie mieć żylaków na nogach?”

W rozwoju choroby niestety duże znaczenie ma dziedziczenie. Jeśli w Twojej rodzinie występowały żylaki, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że też będziesz je mieć.

„Hej. Co zrobić, żeby nie mieć żylaków na nogach? Dużo osób w mojej rodzinie ma i mi już też zaczynają wychodzić. Jakieś rady?”

Droga Czytelniczko,

Pierwsze objawy niewydolności żylnej to „pajączki” na skórze, wieczorne bóle i obrzęki nóg, uczucie ciężkości, nadmiernej pełności, nocne skurcze, drętwienie. Dopiero z czasem pojawiają się na nogach typowe sine uwypuklenia.

Żylaki to nie tylko problem kosmetyczny, to choroba, która z czasem może spowodować niegojące się zmiany skórne lub nawracające, bolesne zapalenia. Warto zgłosić się do chirurga naczyniowego celem oceny zmian na nogach i wykonania badania oceniającego stan układu żylnego czyli USG Doppler naczyń kończyn dolnych.

Po wykonaniu badania lekarz zaplanuje dalsze postępowanie i wdroży ewentualne leczenie farmakologiczne lub zabiegowe. Ważna jest profilaktyka!

Żylaki nóg – profilaktyka

• Jeśli masz siedzącą lub stojącą pracę, staraj się kilka razy w ciągu dnia wykonywać ćwiczenia wspomagające krążenie w nogach – naprzemienne stawaj na piętach i palcach, napinaj łydki, wykonuj okrężne ruchy kończynami w pozycji siedzącej itp.
  • Unikaj siadania z nogą założona na nogę.
  • Przy pracy siedzącej warto zaopatrzyć się w podnóżek pod stopy.
  • Możesz zastosować kompresoterapię, czyli nosić podkolanówki lub pończochy o różnym stopniu ucisku. Kompresjoterapia powinna być dobierana indywidulanie.
  • Zrezygnuj ze szczotkowania ciała.
  • Unikaj sauny, gorących kąpieli, intensywnego opalania.
  • Zredukuj masę ciała.
  • Uprawiaj sporty (ale unikaj podnoszenia ciężarów). Korzystne dla nóg są spacery, jogging, jazda na rowerze, pływanie.
  • Szpilki zakładaj na wielkie okazje – na co dzień zakładaj buty z niewielkim obcasem.
  • Odpoczywaj z nogami uniesionymi powyżej poziomu serca.
  • Wydolność żył można wspomagać też suplementami diety. Korzystne są: rutyna, hesperydyna, diosmina, escyna, dobesylan wapnia, wyciągi z pestek winogron lub owoców cytrusowych.

Odpowiedź pełni rolę czysto informacyjną i nie stanowi porady medycznej ani zalecenia, służy wyłącznie celom edukacyjnym.