Ból w klatce piersiowej – co i dlaczego boli?

Diagnozując przyczynę bólu w klatce piersiowej szczególną uwagę należy zwrócić na objawy. Sprawdź jakie!

Ból w klatce piersiowej jest jedną z najczęstszych przyczyn zgłoszenia się do lekarza, wezwania karetki pogotowia czy szukania pomocy w nocnej pomocy lekarskiej. Przyczyna bólu w klatce piersiowej nie zawsze jest oczywista.

Przyczyny bólu w klatce piersiowej

W pierwszej kolejności zawsze należy wykluczyć przyczyny kardiologiczne, takie jak zawał serca, rozwarstwienie aorty, zatorowość płucną czy zapalenie osierdzia. Po wkluczeniu ostrych chorób kardiologicznych pacjenci kierowani są do dalszej diagnostyki przez innych specjalistów.

Najczęstszymi przyczynami pozasercowego bólu w klatce piersiowej, który przypomina dolegliwości związane z chorobą wieńcową są choroby gastroenterologiczne, takie jak zapalenie błony śluzowej żołądka, choroba wrzodowa żołądka, refluks żołądkowo-przełykowy, zapalenie przełyku, kamica pęcherzyka żółciowego.

Diagnozując przyczynę bólu szczególną uwagę zwraca się na objawy.

Ból w klatce piersiowej

Bóle w chorobach serca

W chorobach serca charakterystyczne będą:

• dolegliwości pojawiające się lub nasilające w wysiłku a ustępujące w spoczynku,
  • spadek tolerancji wysiłku,
  • duszność,
  • zasłabnięcia.

Ból będzie raczej krótkotrwały.

Bóle w chorobach przewodu pokarmowego

W chorobach przewodu pokarmowego ból będzie trwał dłużej nawet kilka dni. Dolegliwościom będzie towarzyszyło:

• odbijanie,
  • wzdęcia,
  • wymioty,
  • uczucie cofania pokarmu,
  • pieczenie przełyku,
  • różnego rodzaju zaburzenia połykania.

Bóle kostno-stawowe

Bóle w klatce piersiowej często są bólami kostno-stawowymi. Szczególnie gdy dochodzi do zapalenia stawów związanych z mostkiem. Taki ból występuje na przedniej ścianie klatki piersiowej jest ostry lub gniotący, nasila się przy ruchach oddechowych, zmianie pozycji ciała i przy dotykaniu klatki piersiowej. Ból może być poprzedzony nadmiernym wysiłkiem fizycznym. Najczęściej trwa dłuższy czas, kilka tygodni, często nawraca.

Bóle o podłożu psychogennym

Najtrudniejszym do zdiagnozowania i coraz częściej występującym jest ból o podłożu psychogennym. Pacjenci często myślą, że mają nerwice serca, jednak takie pojęcie w słowniku kardiologicznym nie występuje.

W stanach zwiększonego napięcia nerwowego można odczuwać różnego rodzaju bóle w klatce piersiowej często o charakterze kłucia, ucisku, gniecenia. Dolegliwościom może towarzyszyć uczucie duszności, trudności w nabraniu powietrza.

W sytuacjach stresowych może wystąpić uczucie kołatania serca, uczucie szybkiego bicia serca, czasem również nieregularnego.

Diagnostyka

Diagnostykę przewlekłych dolegliwości bólowych w klatce piersiowej należy rozpocząć u lekarza rodzinnego. Po przeprowadzaniu dokładnego wywiadu, zbadaniu, wykonaniu badań dodatkowych lekarz zadecyduje o dalszym leczeniu, a w razie potrzeby skieruje do odpowiedniego specjalisty.

Każdy nagły ból w klatce piersiowej wymaga diagnostyki i nie należy go bagatelizować czekając aż „samo przejdzie”.

Ból w klatce piersiowej

Co boli w klatce piersiowej?

Serce

• zawał serca,
  • rozwarstwienie aorty,
  • zapalenie osierdzia,
  • zatorowość płucna,
  • choroba naczyń wieńcowych.

Płuca

• zapalenie płuc,
  • odma opłucnowa,
  • zawał płuca.

Przewód pokarmowy

Mięśnie i kości

• zapalenie stawów mostkowo-żebrowych, mostkowo-obojczykowych,
  • choroba zwyrodnieniowa kręgosłupa.

Stan emocjonalny

• stres,
  • depresja,
  • nerwica.