Światowy Dzień Zdrowia – dołącz do nas!

7 kwietnia przypada Światowy Dzień Zdrowia (ang. World Health Day). Pomyśleliśmy, że to dobra okazja, by przypomnieć Ci, jak ważne jest dbanie o siebie. A na końcu artykułu zdradzamy szczegóły na temat naszego nowego cyklu edukacyjnego.

Światowy Dzień Zdrowia

Światowy Dzień Zdrowia to coroczna inicjatywa Światowej Organizacji Zdrowia (WHO). Jej głównym przesłaniem jest pokazanie, jak ogromne znaczenie ma zdrowie dla każdego człowieka – dla każdego z nas.

Ten dzień przypomina nam również, że zdrowie determinuje wiele naszych życiowych decyzji, wpływa na różne aspekty naszej codzienności i nie sprowadza się wyłącznie do choroby czy różnego rodzaju niepełnosprawności, ale to przede wszystkim stan pełnego fizycznego, psychicznego i społecznego dobrostanu.

Na co masz wpływ?

Oczywiście nie da się ukryć, że czynniki takie jak zwiększanie inwestycji na ochronę zdrowia, niwelowanie różnic w dostępie do opieki zdrowotnej (ze względu na miejsce zamieszkania czy status finansowy), wiele z chorób przewlekłych, to elementy, na które mamy dość ograniczony wpływ, ale są też takie, które są zależne właśnie od Ciebie.

„Szlachetne zdrowie, nikt się nie dowie, jako smakujesz, aż się zepsujesz” – to fragment słynnej fraszki „Na zdrowie”, znasz ją? No właśnie, jak to jest, że chyba każdy doskonale ją rozumie, a mimo wszystko najczęściej zapominamy, jak jest cenne i je lekceważymy.

Dlatego dziś chcielibyśmy, żebyś na chwilę się zatrzymała, pomyślała o sobie. A jeśli zastanawiasz się, jak możesz zadbać o swoje zdrowie – to mamy dla Ciebie kilku prostych kroków:

Badaj się regularnie

Profilaktyka to najlepsze narzędzie ochrony zdrowia. Po pierwsze, pozwala wykryć chorobę na wczesnym etapie, a po drugie, znacznie zwiększa możliwości jej skutecznego leczenia, a to ma przełożenie na komfort Twojej codzienności i całą Twoją rodzinę.

Zatem wykonuj regularnie badania przesiewowe w kierunku nowotworów (m.in. raka piersi, raka szyjki macicy), badania krwi, cholesterolu, mierz ciśnienie itd. Tu znajdziesz informacje o tym dlaczego to tak ważne:

Zdrowo się odżywiaj

Tu kluczowa jest zbilansowana dieta, bogata w duże ilości warzyw i owoców, ryb i pełnoziarnistych produktów, chudego mięsa. Unikaj żywności przetworzonej i bogatej w tłuszcze nasycone i staraj się ograniczać cukry.

Pamiętaj też nie istnieje coś takiego jak dieta cud. Jeśli mierzysz się z nadwagą lub otyłością warto skonsultować swój stan zdrowia ze specjalistą. Więcej dowiesz się z artykułu: Otyłość – czym jest, jakie są jej następstwa i jak ją leczyć?

Wykonuj umiarkowaną, ale regularną aktywność fizyczną

Tylko nie zakładaj od razu, że to nie dla Ciebie. Zacznij od małych kroków: wysiadaj przystanek wcześniej i rób sobie spacer do domu, wybieraj schody zamiast windy.

Może to być aktywność, która sprawia Ci przyjemność: joga, rower, spacery, bieżnia. Dopasowuj jej intensywność, do tego, jak wygląda Twoje samopoczucie i jakie masz możliwości czasowe. Aktywność fizyczna to nie tylko ta okupiona potem na siłowni, ale też ta w zaciszu Twojego domu, w parku, przy powrocie z pracy, szkoły.

Dbaj o zdrowie psychiczne

Nie zapominaj o zdrowiu psychicznym, jest ono tak samo ważne, jak zdrowie fizyczne. Choroby psychiczne często współistnieją z innymi chorobami, a nawet je wywołują. Również przy nich mówimy o profilaktyce: dlatego staraj się znajdować czas na odpoczynek, wysypiaj się, ograniczaj długotrwałe sytuacje stresowe, rób rzeczy, które sprawiają Ci przyjemność.

Najważniejsze jednak, by zdrowie psychiczne przestało być tematem tabu. Jeśli czujesz, że potrzebujesz wsparcia, masz prawo prosić psychologa lub psychiatrę o pomoc. To wyraz Twojej troski o własne zdrowie. 

Papierosom powiedz: dość!

Rzuć palenie papierosów, unikaj używek, ogranicz spożywanie alkoholu. Czy wiesz, że tylko palenie papierosów jest jednym z największych czynników ryzyka chorób nowotworowych, serca, chorób płuc.

Sprawdź Czy papierosy elektroniczne są zdrowsze od tradycyjnych?

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *