Endometrioza

Ogniska endometriozy mogą znajdować się na otrzewnej, jajnikach, jajowodach, pęcherzu moczowym lub jelitach. Takie zmiany funkcjonują tak samo jak endometrium w jamie macicy, czego konsekwencją jest gromadzenie się wydaliny miesiączkowej w miejscu implantacji. Najczęściej występuje u kobiet w wieku rozrodczym i dotyczy ok. 10-15% kobiet.

Istnieją trzy teorie powstawania endometriozy:

• transplantacja, czyli wszczepienie komórek endometrium np. podczas miesiączkowania wstecznego przez jajowody;
  • metaplazja, czyli przekształcenie się niezróżnicowanych komórek otrzewnej w komórki błony śluzowej jamy macicy;
  • indukcja, czyli połączenie obu wyżej wymienionych teorii.

Mimo tych różnych założeń, patogeneza nie została jasno określona, wiadomo tylko, że czynniki genetyczne mają wpływ na wystąpienie endometriozy.

• bóle brzucha, miednicy,
  • obfite, bolesne miesiączki,
  • bolesność przy współżyciu,
  • ból przy oddawaniu moczu i/lub stolca nasilający się w trakcie miesiączki,
  • trudności z zajściem w ciążę.

Diagnostyka

Laparoskopia jest metodą jednocześnie diagnostyczną i leczniczą w przypadku endometriozy. Oczywiście podejrzenie można wysnuć na podstawie wywiadu, badania i USG, jednak określenie stopnia zaawansowania i jednoznaczne potwierdzenie diagnozy uzyskuje się w trakcie laparoskopii.

Leczenie

Leczenie endometriozy zależy od jej stopnia zaawansowania, lokalizacji i wielkości zmian, dolegliwości bólowych pacjentki oraz jej oczekiwań. Zakres postępowania dostosowuje się do wieku chorej, jej chęci rozrodu, zaawansowania choroby i reakcji na wcześniejsze leczenie. Można stosować metody farmakologiczne lub operacyjne.

Rokowanie

Endometrioza to choroba trudna do wyleczenia, często nawracająca i ulegająca zaostrzeniom. Może utrudniać lub wręcz uniemożliwiać zajście w ciążę, powodować wiele komplikacji zdrowotnych, predysponuje też niestety do wystąpienia raka jajnika.

Przeczytaj więcej o: