Kategoria główna

CIĄŻA I PORÓD

Wszystko, co powinnaś wiedzieć o ciąży i porodzie. Jakie badania wykonać, co spakować do torby do porodu, co powinno się znaleźć w wyprawce i jak przygotować się do pobytu w szpitalu.

Podaj dalej

WszystkieBADANIA W CIĄŻYCHOROBY W CIĄŻYCIĄŻA PODSTAWYPIĘKNA W CIĄŻYPOŁÓGPORÓD - PODSTAWYPORONIENIEWYPRAWKAŻYWIENIE W CIĄŻY
CHOROBY W CIĄŻY

CHOROBY W CIĄŻY

27 kwietnia 2020

7 min.

Choroby tarczycy a ryzyko poronienia

Czy czynność tarczycy ma wpływ na powodzenie ciąży? Czy wysokie TSH zwiększa ryzyko poronienia? Odpowiadamy na wszystkie ważne pytania.

Mamaginekolog

27 kwietnia 2020

Nicole Sochacki-Wójcicka

Alergie sezonowe w ciąży, czy możemy je leczyć?

Leki na alergie sezonowe w ciąży mają kategorię B wg FDA, czyli uważane są jako bezpieczne w tym okresie. Wiele z tych leków jest dostępnych bez recepty. Ale uwaga! Nie można ich stosować na własną rękę, bez konsultacji z lekarzem!

24 kwietnia 2020

Karolina Zych-Rozpędowska

Choroby tarczycy w ciąży – czy są groźne?

Podczas ciąży rośnie zużycie jodu, a także produkowanych jest więcej hormonów tarczycy (sam gruczoł też się powiększa – tarczyca w trakcie ciąży może się powiększyć aż o 40%)! Oznaczenie TSH powinno być wykonane w 4-8 tygodniu ciąży, czyli w trakcie pierwszej wizyty położniczej.

6 marca 2019

19 min.

Nadciśnienie tętnicze w ciąży okiem kardiologa

Nadciśnienie tętnicze w ciąży stanowi jedną z głównych przyczyn śmiertelności matek i nienarodzonych dzieci. To łagodne i średnie (łagodne i średnie) nie daje żadnych objawów. Gdy zaczyna gwałtownie rosnąć, mogą pojawić się silne bóle głowy i brzucha, zaburzenia widzenia i nudności.

20 listopada 2018

14 min.

Cukrzyca ciążowa – diagnoza, zalecenia, leczenie i dieta

Nie ma stopniowania cukrzycy ciążowej na „ciężką” czy „lekką”. Niezależnie od tego czy Wasza wartość jest przekroczona o 1mg/dl czy o 30 mg/dl choroba zostaje rozpoznana i najpierw jest leczona dietą i aktywnością fizyczną.

10 września 2018

20 min.

Problemy kardiologiczne w ciąży – diagnoza i leczenie arytmii

Jeżeli przyśpieszone bicie serca niepokoi przyszłą mamę, jest „nierówne”, bardzo szybkie, towarzyszą mu zawroty głowy, duszność, mroczki przed  oczami, to takie dolegliwości zawsze powinna skonsultować z lekarzem.

17 sierpnia 2018

13 min.

HIV a ciąża, czyli jak profilaktyka chroni dziecko

HIV może zakazić się każdy, kto choć raz w życiu współżył bez zabezpieczenia. Dobra wiadomość jest taka, że w dzisiejszych czasach rozpoznaną chorobę można leczyć i można z nią żyć. Co więcej, kobieta HIV (+) może urodzić zdrowe dziecko.

12 czerwca 2018

Nicole Sochacki-Wójcicka

Otyłość w ciąży – jakie generuje wyzwania?

Niestety, otyłość jest czynnikiem ryzyka prawie wszystkich powikłań ciążowych. Dotyczy to m.in. poronienia, porodu przedwczesnego, cukrzycy ciążowej czy wad wrodzonych. Kobieta z otyłością (powyżej BMI 30) nie powinna przytyć w ciąży. Zaleca się nawet obniżenie masy ciała.

21 lutego 2018

Ciąża pozamaciczna, czyli co warto wiedzieć o ciąży ektopowej

Ciąża pozamaciczna to ciąża, z której nie będzie dziecka. Dlaczego? Ponieważ komórka jajowa, zagnieździła się nie tam, gdzie trzeba. I niestety, nie da się jej „przemieścić” do macicy.

7 stycznia 2018

Nowotwory w ciąży – diagnostyka i leczenie

Około 1:1000 kobiet w ciąży zachoruje na nowotwór. Nie musi on jednak oznaczać konieczności zakończenia ciąży – większość kobiet, które mają nowotwór rozpoznany w ciąży rodzi zdrowe dzieci.

8 października 2017

Pocenie się i mdłości, czyli wstydliwe dolegliwości w ciąży cz. 3

Mdłości i nadmierne pocenie się to jedne z najczęstszych ciążowych dolegliwości. Jak sobie radzić z nimi domowymi sposobami?

24 czerwca 2017

Nicole Sochacki-Wójcicka

Zaparcia, wzdęcia, nietrzymanie moczu, czyli wstydliwe dolegliwości w ciąży cz. 2

W drugim odcinku naszego cyklu poruszamy krępujące tematy zaparć, wzdęć i gazów w ciąży, problemu nietrzymania moczu oraz dziwnych zachcianek jedzeniowych.

17 maja 2017

9 min.

Nicole Sochacki-Wójcicka

Łożysko przodujące a łożysko na przedniej ścianie – jaka jest różnica?

To, czy łożysko jest przodujące, lekarz może stwierdzić dopiero po 20. tygodniu ciąży. Przy łożysku przodującym nie powinno się uprawiać sportu, wysiłku fizycznego i nie powinno się współżyć.

23 marca 2017

Nicole Sochacki-Wójcicka

Krwawienie w I trymestrze – czy oznacza poronienie?

O ile plamienie nie jest przyczyną do pilnej wizyty na izbie przyjęć, to krwawienie we wczesnej ciąży jest takim wskazaniem. Lekarz musi przede wszystkim wykluczyć ciążę pozamaciczną, która jest zagrożeniem dla zdrowia a nawet życia matki.

17 lutego 2017

Kompedium wiedzy o płynie owodniowym

Popijanie płynu owodniowego przez dziecko jest konieczne do rozwoju płuc, układu pokarmowego oraz układu moczowego. Co więcej, zapobiega nadmiernemu zbieraniu się płynu owodniowego w ciężarnej macicy. Co jeszcze powinnaś wiedzieć?

4 lutego 2017

Nicole Sochacki-Wójcicka

Swędzenie skóry – czy to cholestaza ciężarnych?

Świądu skóry w ciąży nie powinno się bagatelizować. Warto jednak pamiętać, że tylko jedna na około 150-200 z Was będzie miała rozpoznaną cholestazę ciężarnych. Jakie badania wykonać i jakie mogą być ewentualne powikłania?

31 stycznia 2017

Nicole Sochacki-Wójcicka

Przeziębienie w ciąży – jak i czym je leczyć?

Istnieje cały szereg leków bezpiecznych w ciąży, które pomogą w walce z przeziębieniem. Jeśli to zwykła wirusowa infekcja górnych dróg oddechowych to na początku sięgnij po paracetamol.

25 stycznia 2017

Hipotrofia płodu – wszystko, co powinnaś wiedzieć

Aby stwierdzić hipotrofię płodu, należy przede wszystkim prawidłowo obliczyć wiek ciążowy. Najdokładniejszym pomiarem wieku ciąży jest CRL, czyli długość ciemieniowo-siedzeniowa (od pupy do czubka głowy), w I trymestrze!

16 stycznia 2017

Nicole Sochacki-Wójcicka

Opryszczka w ciąży – czy jest groźna?

Groźna może być tak zwana pierwotna infekcja – czyli „pierwsza opryszczka w życiu”. Co więcej, martwić powinna Cię jedynie opryszczka genitalna a nie wargowa. O wiele większym zagrożeniem jest opryszczka rodzica, gdy dziecko już pojawi się na świecie.

22 grudnia 2016

2 min.

Konflikt serologiczny – profilaktyka

W Polsce profilaktyka konfliktu serologicznego jest zalecana i refundowana. Każda ciężarna z grupą krwi Rh ujemną, po uprzednim sprawdzeniu przeciwciał powinna otrzymać immunoglobulinę między 28. a 30. tygodniem ciąży.

18 grudnia 2016

Nadciśnienie tętnicze w ciąży – podstawy

Nadciśnienie tętnicze w ciąży mogą wiązać się z hipotrofią płodu oraz ryzykiem wcześniactwa, jeżeli ciążę trzeba by było szybciej rozwiązać by ratować matkę.

5 grudnia 2016

Nicole Sochacki-Wójcicka

Alergie sezonowe w ciąży, czy możemy je leczyć?

24 kwietnia 2020

Karolina Zych-Rozpędowska

Choroby tarczycy w ciąży – czy są groźne?

6 marca 2019

19 min.

Nadciśnienie tętnicze w ciąży okiem kardiologa

20 listopada 2018

14 min.

Cukrzyca ciążowa – diagnoza, zalecenia, leczenie i dieta

10 września 2018

20 min.

Problemy kardiologiczne w ciąży – diagnoza i leczenie arytmii

17 sierpnia 2018

13 min.

HIV a ciąża, czyli jak profilaktyka chroni dziecko

12 czerwca 2018

Nicole Sochacki-Wójcicka

Otyłość w ciąży – jakie generuje wyzwania?

21 lutego 2018

Ciąża pozamaciczna, czyli co warto wiedzieć o ciąży ektopowej

7 stycznia 2018

Nowotwory w ciąży – diagnostyka i leczenie

8 października 2017

Pocenie się i mdłości, czyli wstydliwe dolegliwości w ciąży cz. 3

24 czerwca 2017

17 maja 2017

9 min.

Nicole Sochacki-Wójcicka

Łożysko przodujące a łożysko na przedniej ścianie – jaka jest różnica?

23 marca 2017

Nicole Sochacki-Wójcicka

Krwawienie w I trymestrze – czy oznacza poronienie?

17 lutego 2017

Kompedium wiedzy o płynie owodniowym

4 lutego 2017

Nicole Sochacki-Wójcicka

Swędzenie skóry – czy to cholestaza ciężarnych?

31 stycznia 2017

Nicole Sochacki-Wójcicka

Przeziębienie w ciąży – jak i czym je leczyć?

25 stycznia 2017

Hipotrofia płodu – wszystko, co powinnaś wiedzieć

16 stycznia 2017

Nicole Sochacki-Wójcicka

Opryszczka w ciąży – czy jest groźna?

22 grudnia 2016

2 min.