„Chcę się poddać zabiegowi liposukcji. Czy powikłania mogą być groźne?”

Jedna z Was napisała do nas z pytaniem, o to co niesie za sobą większe ryzyko wystąpienia zakrzepicy – cesarskie cięcie czy zabieg liposukcji. Odpowiada nasz ekspert – Karolina Zych-Rozpędowska.

Powikłania po zabiegu liposukcji

„Chcę poddać się zabiegowi liposukcji. Boję się jednak groźnych powikłań np. zatorowości płucnej. Chciałabym zapytać, czy statystycznie większe ryzyko śmierci przez to powikłanie jest po cesarskim cięciu czy po liposukcji?”

Droga Czytelniczko,

Czynniki usposabiające do wystąpienia zatorowości płucnej czy żylnej choroby zakrzepowo zatorowej to wszystkie stany, które sprzyjają zaburzeniu tzw. triady Virchowa:

• zwolnienie przepływu krwi w żyle wskutek na przykład długiego unieruchomienia – przewlekłe leżenie z powodu choroby, długa podróż samolotem, gips na nodze z powodu złamania,
  • przewaga mechanizmów krzepnięcia krwi nad mechanizmami rozpuszczającymi zakrzepy – najczęściej są to sytuacje wrodzone np. trombofilie,
  • uszkodzenie ściany naczyń żylnych przez na przykład uraz lub operację (co nasila mechanizmy zakrzepowe).

Nasze cechy osobnicze lub choroby przewlekłe również wpływają na wzrost ryzyka powstania zakrzepów. Szczególnie narażone są osoby otyłe (z BMI powyżej 30), po 40. roku życia (częstość zakrzepów rośnie z wiekiem), chorujące na nowotwór, z unieruchomioną kończyną (gips po złamaniu, niedowład po udarze), z przebytą zakrzepicą w przeszłości, stosujące antykoncepcję hormonalną lub normalną terapię menopauzy.

Każdy zabieg operacyjny niesie ryzyko wystąpienia zakrzepicy. Cesarskie cięcie jest rozległą operacją brzuszną, liposukcja rozległym uszkodzeniem tkanek. Więc jeden i drugi zabieg zwiększa ryzyko wystąpienia zakrzepu.

Odpowiedź pełni rolę czysto informacyjną i nie stanowi porady medycznej ani zalecenia, służy wyłącznie celom edukacyjnym.