„Borykam się z zaparciami. Jakie badania powinnam wykonać?”

Problem nawracających zaparć jest bardzo złożony, czasem występują mimo zbilansowanej diety zawierającej duże ilości warzyw i owoców.

„Dzień dobry, borykam się z zaparciami. Karmię piersią, mam bardzo zbilansowaną dietę prowadzoną przez dietetyka, badania tarczycy są w normie. Nie wiem jakie badania wykonać, aby sprawdzić dlaczego u mnie występują?”

Droga Czytelniczko,

Pamiętaj, że przy nawracających zaparciach bardzo ważne jest odpowiednie nawodnienie. Dodatkowo, jeśli karmisz piersią powinnaś zwrócić na to szczególną uwagę i wypijać około 2,5-3 litrów płynów dziennie.

Duże znaczenie ma też ruch! Jelita, by działać prawidłowo muszą mieć zapewniony codzienny wysiłek fizyczny. Nie napisałaś czy problemy z wypróżnieniem występowały przed ciążą. Być może problem zaparć jest u Ciebie czasowy i związany bezpośrednio ze zmianami jakie zaszły w organizmie w okresie ciąży.

Jeśli problem zaparć jest przewlekły, podczas gdy prawidłowo dbasz o profilaktykę powinnaś zgłosić się do swojego lekarza po poradę. Lekarz zapyta Cię o częstość wypróżnień, wygląd stolca, bóle brzucha, obecność krwi w stolcu, przyjmowane leki.

Niestety ponad 90% zaparć jest idiopatycznych, czyli nie wiążą się z żadną chorobą, która mogła by powodować dolegliwości. W takiej sytuacji najczęściej zaleca się utrzymania zdrowych nawyków z ewentualnymi modyfikacjami np. ilości przyjmowanych płynów, zwiększeniu wysiłku fizycznego itp.

Dodatkowo lekarz może zalecić włączenie leczenia farmakologicznego. W okresie karmienia piersią można stosować np. makrogole. W przypadku obecności niepokojących objawów takich jak: utrata masy ciała, niedokrwistość, obecność krwi w stolcu, dodatniego wyniku na krew utajona, bólach brzucha wybudzających w nocy, rodzinnym występowaniu raka jelita grubego, nieprawidłowościach w badaniu, lekarz zaleci szczegółowe badania obrazowe nakierowane na diagnostykę choroby, która mogła spowodować wystąpienie zaparcia.

Odpowiedź pełni rolę czysto informacyjną i nie stanowi porady medycznej ani zalecenia, służy wyłącznie celom edukacyjnym.