„Czy dziecko z katarem może iść do przedszkola?”

Z medycznego punktu widzenia katar nie zawsze jest przeciwskazaniem do uczęszczania do żłobka czy przedszkola. W przypadku infekcji dróg oddechowych najważniejszym wyznacznikiem powinno być samopoczucie dziecka, nie zaś obecność lub brak kataru, a tym bardziej nie jego kolor.

Katar a przedszkole

„Jeżeli dziecko ma tylko katar bez żadnych innych objawów (gorączka, kaszel) może przebywać w żłobku/przedszkolu? Czy na katar u dziecka trzeba uzyskać zwolnienie lekarskie?”

Droga Czytelniczko,

Wśród rodziców i nauczycieli wychowania przedszkolnego nadal krąży taki pogląd, że katar przeźroczysty jest ok, natomiast ten gęsty, żółty czy zielony absolutnie dyskwalifikuje dziecko z możliwości pobytu w przedszkolu czy żłobku.

Tymczasem należy pamiętać, że przy przeziębieniach i infekcjach górnych dróg oddechowych dziecko jest zakaźne (a więc może zakazić rówieśników) już 1-2 dni przed wystąpieniem jakichkolwiek objawów.

Również na początku infekcji (wtedy, kiedy katar jest wodnisty, cieknący, towarzyszy mu kichanie) zakaźność jest znacznie większa, niż po kilku dniach trwania choroby, kiedy katar jest już gęsty, żółto-zielony (co jest objawem procesów regeneracyjnych błon śluzowych a nie nadkażenia bakteryjnego).

Co do zwolnienia lekarskiego – jeśli badający dziecko lekarz uzna, że katar jest objawem infekcji, który uniemożliwia dziecku uczęszczanie do placówki może, a nawet powinien wystawić rodzicowi zwolnienie na opiekę nad dzieckiem.

Odpowiedź pełni rolę czysto informacyjną i nie stanowi porady medycznej ani zalecenia, służy wyłącznie celom edukacyjnym.