„Mam opryszczkowe zapalenie sromu. Czy już zawsze seks musimy uprawiać w prezerwatywie?”

Opryszczka narządów płciowych może być problemem wstydliwym. Jednak warto wiedzieć, że narażone są na nią osoby każdej płci. Jak wygląda proces łagodzenia jej objawów?

Opryszczkowe zapalenie sromu

„Dzień dobry, mam pierwszy epizod opryszczkowego zapalenia sromu. Czy jeśli zaraziłam się od partnera, to już zawsze seks musimy uprawiać w prezerwatywie, żeby to się nie powtórzyło? On nie ma żadnych objawów. I kiedy można wrócić do aktywności seksualnej?”

Droga Czytelniczko,

Po ustąpieniu zmian, wirus HSV pozostaje w zwojach nerwowych w okolicy krzyżowej kręgosłupa. Po różnym czasie może dojść do nawrotu zmian, natomiast przebieg nie jest tak burzliwy, jak przy pierwotnej infekcji.

Czynnikami wywołującymi nawrót opryszczki są:

• miesiączka,
  • stres,
  • promieniowanie UV,
  • infekcje bakteryjne lub wirusowe,
  • zmęczenie,
  • miejscowe urazy skóry.

Stosowanie prezerwatywy nie zabezpiecza całkowicie przed zakażeniem HSV, ale redukuje ryzyko infekcji. Osoby z czynnymi zmianami powinny się powstrzymać od stosunków płciowych. Po ustąpieniu zmian wskazane jest każdorazowo stosowanie prezerwatywy w trakcie kontaktów seksualnych.

Odpowiedź pełni rolę czysto informacyjną i nie stanowi porady medycznej ani zalecenia, służy wyłącznie celom edukacyjnym.