„Jak przebiega leczenie zapalenia płuc, a jak zapalenie oskrzelików?”

„Jak przebiega leczenie zapalenia płuc, a jak zapalenie oskrzelików?”

Droga Czytelniczko,

Leczenie zapalenia płuc zależy w dużej mierze od czynnika wywołującego. W praktyce rzadko mamy możliwość wykonania badania mikrobiologicznego – etiologię ocenia się przede wszystkim na podstawie wieku dziecka, ale też prezentowanych objawów.

Zapalenia płuc możemy podzielić na:

• wirusowe,
  • bakteryjne
  • grzybicze.

Te ostatnie są rzadkością u zdrowych dzieci, bez obciążeń, a ich przebieg jest zazwyczaj bardzo ciężki i wymaga specjalistycznego leczenia szpitalnego.

Wirusowe zapalenia płuc leczymy objawowo – zazwyczaj leczymy ambulatoryjnie, nawadniając pacjenta, w razie konieczności stosując leki przeciwgorączkowe czy wykrztuśne.

W przypadku bakteryjnych zapaleń płuc konieczne jest leczenie antybiotykiem, który dobieramy do tego czy stan, wiek i objawy pacjenta sugerują bakterie typowe czy atypowe. W niektórych przypadkach zapalenia płuc dziecko może wymagać leczenia w warunkach szpitalnych. Wskazaniami do hospitalizacji u dzieci z zapaleniem płuc są:

• ciężki przebieg (objawy posocznicy lub wstrząsu),
  • niewydolność krążenia,
  • liczba oddechów >70/min u niemowląt i >40/min u dzieci starszych,
  • tętno >160/min u niemowląt lub >140/min u dzieci starszych,
  • leukocytoza >20 000 lub <3 000,
  • PaO2 <60 mmHg, SaO2 <92% i PaCO2 >50 mmHg,
  • objawy neurologiczne, zaburzenia świadomości i drgawki,
  • odwodnienie i inne zaburzenia wodno-elektrolitowe,
  • wyniki laboratoryjne świadczące o znacznym nasileniu zakażenia i zapalenia,
  • rozległe zmiany płucne i odczyn opłucnowy w badaniu radiologicznym,
  • współistnienie innych poważnych chorób, np. astmy, wady serca, wiek <6. m.ż.,
  • ubóstwo i problemy psychologiczno-wychowawcze.

Jeśli chodzi o zapalenie oskrzelików to jest one wywołane przez wirusy (RSV) a zatem leczymy je wyłącznie objawowo. Jeśli dziecko jest w dobrym stanie – może być leczone w domu – podstawą jest odpowiednia pielęgnacja i nawodnienie.

W cięższych przypadkach konieczna może być hospitalizacja. Rzadko konieczne jest leczenie w warunkach OIT. W przypadku pacjentów szpitalnych udowodniono korzyść z zastosowania soli hipertonicznej u dzieci z zapaleniem oskrzelików.

Odpowiedź pełni rolę czysto informacyjną i nie stanowi porady medycznej ani zalecenia, służy wyłącznie celom edukacyjnym.