„Jak radzić sobie z napięciowym bólem głowy?”

Bóle napięciowe to najczęstsze bóle głowy. Na całym świecie ta dolegliwość dotyka około 1,5 miliarda ludzi. Ból napięciowy częściej występuje u kobiet, zazwyczaj ujawnia się po raz pierwszy po 25. roku życia.

Napięciowy ból głowy

„Jak radzić sobie z napięciowym bólem głowy?”

Droga Czytelniczko,

Częstość występowania napięciowego bólu głowy osiąga szczyt w wieku od 30 do 39 lat i nieznacznie zmniejsza się wraz z wiekiem. Najczęściej są to bóle łagodne, jednak u około 3% pacjentów są dokuczliwe i przewlekle, przez co wpływają na codzienne funkcjonowanie i powodują nadużywanie leków przeciwbólowych.

Ból napięciowy najczęściej jest obustronny, uciskający – chorzy porównują go do uczucia, jakby ktoś im głowę ściskał w imadle lub mieli założoną ciasną obręcz. Dolegliwościom nie towarzyszą wymioty ani pulsowanie w głowie. Pojawia się rano lub w ciągu dnia, ból nie wybudza w nocy.

Trwa od kilkudziesięciu minut do kilku dni. Pojawia z różną częstotliwością: raz w miesiącu, do kilkunastu razy w miesiącu.

Na ból wpływa wiele czynników wyzwalających takich jak: stres, emocje, głód, odwodnienie, wysiłek fizyczny, zmęczenie, nadmierna lub zbyt mała ilość snu.

W badaniu lekarskim nie ma żadnych odchyleń, również badania obrazowe głowy typu tomografia nie wykazują nieprawidłowości.

Leczenie napięciowego bólu głowy jest złożone:

• stosowanie leków: przeciwbólowe niesteroidowe, leki przeciwzapalne, paracetamol, leki przeciwdepresyjne (leki przeciwdepresyjne mają udowodnioną skuteczność w wielu dolegliwościach bólowych),
  • unikanie czynników wyzwalających – dbanie o odpowiednie nawodnienie, regularne przyjmowanie posiłków, zapewnienie optymalnej ilość snu,
  • psychoterapia,
  • trening radzenia sobie ze stresem,
  • techniki relaksacyjne,
  • zabiegi fizjoterapeutyczne,
  • EMG biofeedback.

Odpowiedź pełni rolę czysto informacyjną i nie stanowi porady medycznej ani zalecenia, służy wyłącznie celom edukacyjnym.