„Mój tata zmarł na zawał serca. Czy choroby serca są dziedziczne?”

Czy choroby serca są dziedziczne

„Mój tata zmarł na zawał serca, mój dziadek również. Czy choroby serca są dziedziczne?”

Droga Czytelniczko,

Zawał serca to obumarcie części komórek serca spowodowane zaburzeniem dopływu krwi. Najczęściej jest skutkiem pęknięcia blaszki miażdżycowej w naczyniu wieńcowym.

Blaszka miażdżycowa tworzy się wiele lat, kawałek po kawałku, komórka do komórki, więc tak naprawdę zawał serca jest wypadkową naszych mniejszych lub większych grzeszków z całego życia, do których zaliczamy m.in.:

• tłuste jedzenie,
  • papierosy,
  • brak aktywności fizycznej.

Czy choroby serca są dziedziczne? Tak, w przypadku zawału dziedziczna jest skłonność do zachorowania! Tą skłonność określa się na podstawie występowania choroby wśród członków najbliższej rodziny – rodziców, dziadków, rodzeństwa, a już szczególnie jeśli choroba wystąpiła u nich w młodym wieku, czyli poniżej 50 roku życia.

Jeśli Twój tata miał zawał i Twój dziadek miał zawał, to już wiesz że warto szczególnie zadbać o swoje zdrowie, być jak najbardziej obniżyć ryzyko jego wystąpienia u Ciebie.

Jak to zrobić? Dbać o czynniki zwiększające ryzyko wystąpienia zawału, na które mamy wpływ:

• prawidłową kontrolę ciśnienia tętniczego,
  • właściwą dietę zapobiegającą narastaniu cholesterolu czy cukru,
  • unikanie używek, szczególnie palenia papierosów,
  • dbanie o regularna aktywność fizyczną,
  • unikanie przyrostu masy ciała,
  • w przypadku rozpoznania cukrzycy, nadciśnienia tętniczego, wysokiego stężenia cholesterolu regularne stosowanie leków tak, by choroby nie postępowały.

Mając zwiększone rodzinne ryzyko wystąpienia zawału serca pamiętaj, że nawet niewielkie nasilenie czynników ryzyka np. umiarkowanie podniesione stężenie cholesterolu, podwyższone wartości ciśnienia, kilka papierosów wypalanych dziennie mogą powodować szybsze wystąpienie choroby niż u osób, które takiej rodzinnej skłonności nie mają.

Chciałabym jeszcze na koniec zaznaczyć, że profilaktyka zawsze jest bardzo ważna, niezależnie od tego czy odziedziczyłeś taki, a nie inny zestaw genów.

Odpowiedź pełni rolę czysto informacyjną i nie stanowi porady medycznej ani zalecenia, służy wyłącznie celom edukacyjnym.