„Nadmierne owłosienie na twarzy – do jakiego lekarza się udać?”

Nadmierne owłosienie może być wywołane nadmiarem hormonów „męskich”, czyli androgenów, nadmierną wrażliwością na androgeny lub przyjmowane leki. Może też pojawić się u kobiet z niedoczynnością tarczycy, anoreksją, porfirią, zapaleniem skórno-mięśniowym.

Nadmierne owłosienie u kobiet

„Witam, mam pytanie odnośnie nadmiernego owłosienia twarzy, piersi. Do jakiego lekarza udać się najpierw i jakie badania zrobić?”

Droga Czytelniczko,

W przypadku nadmiernego owłosienia wskazana jest konsultacja z endokrynologiem. Lekarz zdiagnozuje, czy przyczyną jest hirsutyzm czy hipertrychoza.

Hirsutyzm

Hirsutyzm to nadmierne owłosienie twarzy, piersi, wewnętrznych powierzchni ud, pleców, brzucha u kobiet. Objaw ten wywołany jest nadmiarem hormonów „męskich”, czyli androgenów, nadmierną wrażliwością na androgeny lub przyjmowanymi lekami. Nadmiar androgenów może wynikać z choroby jajników, nadnerczy, zespołu Cushinga, hiperprolaktynemii.

Do leków podnoszących stężenie androgenów należą sterydy anaboliczne, antykoncepcja hormonalna starszej generacji z androgennym progestagenem, danazol. Hirsutyzm może występować u wielu kobiet w rodzinnie. W diagnostyce hirsutyzmu konieczna będzie też konsultacja z ginekologiem.

Hipertrychoza

Hipertrychoza to uogólnione nadmierne owłosienie nieograniczone do miejsc wrażliwych na męskie hormony i niespowodowane wysokim stężeniem androgenów. Czyli owłosione są np. nogi, przedramiona, a nie jak w hirsutyzmie piersi czy broda.

Hipertrychoza może być dziedziczna, może wystąpić spontanicznie lub może być spowodowana przyjmowaniem niektórych leków: fenytoiny, penicylaminy, cyklosporyny, minoksydylu.

Nadmierne owłosienie może pojawić się u Ciebie, kiedy chorujesz na niedoczynność tarczycy, anoreksję, porfirię, zapalenie skórno-mięśniowe. Na wizycie lekarskiej koniecznie przedstaw pełen obraz problemu, nie gol się i wyrywaj pojedynczych włosków. Lekarz zapyta o początek objawów, regularność cyklu miesiączkowego, objawy w rodzinie, stosowane leki.

W diagnostyce wykonuje się badania hormonalne z krwi, wówczas oznaczyć należy:

• testosteron,
  • prolaktynę,
  • DHEA-S,
  • 17 OH-progesteron.

Badania te należy wykonywać w określonej fazie cyklu miesiączkowego, dlatego lepiej poczekać na wizytę lekarską i postępować zgodnie z zaleceniami lekarza prowadzącego.

Odpowiedź pełni rolę czysto informacyjną i nie stanowi porady medycznej ani zalecenia, służy wyłącznie celom edukacyjnym.