Krótkie wędzidełko napletkowe – objawy, leczenie i zalecenia

Czy wiedzieliście, że krótkie wędzidełko jest problemem nie tylko laryngologicznym (wtedy mówimy o krótkim wędzidełku językowym), ale i urologicznym (wędzidełko napletkowe)?

krótkie wędzidełko

Zdradzę Wam też, że na początku swojej drogi zawodowej nie mogłem się zdecydować pomiędzy tymi dwiema specjalizacjami, i jak się sami domyślacie z racji wykonywanego zawodu bliższa jest mi już ta druga tematyka, dlatego dziś podzielę się z Wami przystępną wiedzą na temat wędzidełka napletkowego.

Czym jest wędzidełko napletkowe?

Wędzidełko napletkowe to wąski fałd skóry, który łączy żołądź prącia z napletkiem. Znajduje się ono na cewkowej (dolnej) powierzchni prącia. Bywa bardzo czułe na dotyk. Umożliwia swobodne zsuwanie się napletka, np. podczas wzwodu prącia.

Krótkie wędzidełko napletkowe

Często do 3. roku życia u chłopca nie da się odprowadzić napletka do rowka zażołędnego – jednak wynika to z prawidłowego fizjologicznego stanu. Wraz z rozwojem i wzrostem dziecka odprowadzenie napletka powinno być możliwe. Jeśli tak się nie dzieje – należy zgłosić się do lekarza (w pierwszej kolejności – do pediatry).

W przypadku krótkiego wędzidełka napletkowego wyróżniamy postać pierwotną i wtórną. Postać pierwotna to wada anatomiczna, natomiast postać wtórna ma miejsce w wyniku nawracających stanów zapalnych i urazów wędzidełka (np. w skutek zerwania).

Objawy towarzyszące krótkiemu wędzidełku napletkowemu

Najczęściej odczuwalne są podczas wzwodu prącia oraz podczas stosunku płciowego. Ból odczuwany podczas stosunku ogólnie nazywany jest dyspareunią. Poza nim, krótkie wędzidełko może przyczyniać się do przedwczesnego wytrysku.

Niezdiagnozowane i nieleczone krótkie wędzidełko może zostać zerwane, np. podczas stosunku płciowego. Prowadzi to do powstawania blizny, która ponownie powoduje skrócenie wędzidełka i skutkuje zwykle późniejszym nasileniem objawów.

Leczenie krótkiego wędzidełka

Zazwyczaj zalecaną metodą leczenia jest frenuloplastyka, czyli plastyka krótkiego wędzidełka. Zabieg ten polega na nacięciu zbyt krótkich włókien, a następnie odpowiednim zszyciu wędzidełka, tak aby go wydłużyć. Nacięcie odbywa się w poprzek a zszycie wzdłuż – stosując znaną technikę chirurgii plastycznej, której skutkiem jest wydłużenie tkanki.

U dorosłych operacja ta jest wykonywana najczęściej w znieczuleniu miejscowym (przez urologa), u dzieci w znieczuleniu ogólnym (przez urologa lub chirurga dziecięcego).

W znakomitej większości przypadków istnieje możliwość wykonania plastyki krótkiego wędzidełka w trybie ambulatoryjnym, stąd pobyt w szpitalu nie jest konieczny.

Ważne jest, aby po zabiegu sumiennie stosować się do wszystkich zaleceń lekarskich.

• Przede wszystkim należy szczególnie dbać o higienę miejsca operowanego, myć delikatnie wodą z mydłem oraz dobrze osuszać po kąpieli.
  • Po zabiegu należy również codziennie, bardzo delikatnie odprowadzać napletek.
  • Przez 4-5 tygodni należy powstrzymać się od kontaktów płciowych, co umożliwi wygojenie się rany pooperacyjnej i zapobiegnie zbyt wczesnemu i nadmiernie mocnemu naciąganiu wędzidełka, co dalej mogłoby spowodować jego wtórne skrócenie.

Warto jeszcze dodać, że skuteczność takiego zabiegu jest bardzo wysoka i zazwyczaj obarczona niewielkim ryzykiem powikłań. Jednak może skończyć się lokalnym krwawieniem wymagającym zaopatrzenia.

Stosowanie się do zaleceń i odpowiednia kontrola lekarska wpływają na to, że proces pełnego leczenia trwa kilka tygodni.

Autorem artykułu jest dr Ste­fan W. Czar­niec­ki – spe­cja­li­sta uro­log, specjalista urolog, FEBU Ordynator Oddziału Urologii Dyrektor ds. Innowacji HIFU CLINIC Szpital Św. Elżbiety. Pro­fil na In­sta­gra­mie – @drczar­niec­ki.