Sprawdź, czy jesteś w grupie ryzyka cukrzycy typu 2

Niektóre osoby są bardziej zagrożone wystąpieniem cukrzycy typu 2 niż inne, sprawdź czy znajdujesz się w tych grupach ryzyka rozwoju choroby.

Cukrzyca typu 2 jest chorobą cywilizacyjną, a w ostatnim czasie możemy mówić o jej epidemii – mimo, że nie jest wywoływana przez żaden drobnoustrój. Ta przewlekła choroba może dotknąć każdego, gdyż determinowana jest przez nieodpowiedni styl życia. Jednak czy wiesz, że istnieją pewne grupy ludzi narażonych na większe ryzyko jej rozwoju? Niektóre osoby są bardziej zagrożone wystąpieniem choroby niż inne, sprawdź czy znajdujesz się w tej grupie.

Przede wszystkim kontrola

W grupach ryzyka konieczne jest prowadzenie badań przesiewowych w kierunku cukrzycy, czyli okresowego oznaczenia stężenia cukru we krwi celem wczesnego wykrycia choroby.

Badanie w kierunku cukrzycy należy przeprowadzać raz na 3 lata u każdej osoby powyżej 45. roku życia, niezależenie czy ma czynniki ryzyka wystąpienia cukrzycy czy też nie.

Ponadto, niezależnie od wieku, badanie to należy wykonać co roku u osób bardziej narażonych na zachorowanie.

Do grupy ryzyka wystąpienia cukrzycy należą osoby:

• z nadwagą lub otyłością (BMI ≥25 kg/m2 i/lub obwód w talii ≥80 cm u kobiet lub ≥94 cm u mężczyzn;
  • z cukrzycą występującą w najbliższej rodzinie (rodzice bądź rodzeństwo);
  • mało aktywnych fizycznie;
  • u których w poprzednim badaniu stwierdzono stan przedcukrzycowy;
  • u kobiet z przebytą cukrzycą ciążową;
  • u kobiet, które urodziły dziecko o masie ciała >4 kg;
  • nadciśnieniem tętniczym (≥140/90 mm Hg);
  • z dyslipidemią [stężenie cholesterolu frakcji HDL <40 mg/dl  i/lub triglicerydów >150 mg/dl (>1,7 mmol/l)];
  • u kobiet z zespołem policystycznych jajników;
  • z chorobą układu sercowo-naczyniowego chorobą wieńcową, nadciśnieniem, po udarze.

Jeśli należysz do którejś grupy pamiętaj o prozdrowotnym stylu życia i regularnych badaniach. Dużo łatwiej jest zapobiegać chorobie niż ją leczyć.

Więcej o cukrzycy typu 2 dowiesz się z naszych artykułów:4

Źródło:

Zalecenia kliniczne dotyczące postępowania u chorych na cukrzycę 2022 Stanowisko Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego