Rewolucyjne zmiany w leczeniu nadciśnienia tętniczego

Czy wiesz, że nadciśnienie tętnicze jest jednym z najczęstszych schorzeń na świecie? Często nazywane jest „cichym zabójcą”, bo nie wywołuje widocznych objawów, ale może prowadzić do poważnych powikłań. Od 1 lipca 2023 r.  wprowadzono istotne zmiany w refundacji leków na nadciśnienie tętnicze – sprawdź jakie!

Na nadciśnienie tętnicze w Polsce choruje około 10 milionów osób. Najgorsze, że część z nich nawet nie wie, że problem ten dotyczy również ich. Tymczasem nieleczone nadciśnienie może prowadzić do wielu powikłań między innymi udarów, niewydolności serca, niewydolności nerek. Jak rozpoznać nadciśnienie tętnicze? Tego dowiesz się z naszego artykułu.

Podstawą leczenia jest zmiana nawyków życiowych:

• redukcja masy ciała,
  • regularna aktywność fizyczna,
  • ograniczenie soli w diecie,
  • ograniczenie spożycia alkoholu,
  • zaprzestanie palenia tytoniu.

Jednak, gdy metody niefarmakologiczne są niewystarczające, wtedy konieczne jest wprowadzenie skutecznej terapii hipotensyjnej.

W Polsce mamy dostępnych wiele leków na nadciśnienie, pacjent może stosować jednocześnie 2-3, lub więcej leków w rożnych schematach. Wytyczne Polskiego Towarzystwa Nadciśnienia Tętniczego i Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego zalecają stosowanie leków złożonych.

Dlaczego lek złożony jest skuteczniejszy?

Leki złożone w jednej tabletce zawierają dwie lub trzy substancje czynne. Dzięki takiej terapii leczenie nadciśnienia tętniczego jest skuteczniejsze. Leki działają w rożnych punktach uchwytu, jedne na naczynia inn e w nerkach. Pacjent stosując tylko 1 tabletkę lepiej stosuje się do zaleceń, i rzadziej zapomina o przyjęciu leku.

Dobre wiadomości dla chorych i ich bliskich

Od 1 lipca 2023 roku – dzięki staraniom krajowego konsultanta w dziedzinie hipertensjologii – wprowadzono możliwość refundowania leków złożonych już od pierwszych dni terapii, a także w momencie zmiany i intensyfikacji leczenia. Dotychczas warunkiem otrzymania refundacji było udowodnione skuteczne leczenie takimi samymi preparatami, ale w oddzielnych tabletkach. Nijak to się miało do aktualnych wytycznych, a znacznie utrudniało terapię, wprowadzało niepotrzebny zamęt.

Dzięki rozszerzeniu wskazań refundacyjnych preparatów wieloskładnikowych stosowanych w terapii nadciśnienia tętniczego – możemy leczyć pacjentów zgodnie ze światowymi wytycznymi, co na pewno przełoży się na redukcję powikłań choroby i poprawę zdrowia pacjentów.

Pamiętaj, że nadciśnienie tętnicze to poważna choroba, która powinno być diagnozowana i leczona pod nadzorem lekarza.

Źródła:

• Zasady postępowania  w nadciśnieniu tętniczym  — 2019 rok Wytyczne Polskiego Towarzystwa Nadciśnienia Tętniczego;
  • ESC/ESH Guidelines for the management of arterial hypertension: The Task Force for the management of arterial hypertension of the European Society of Cardiology (ESC) and the European Society of Hypertension (ESH), European Heart Journal, Volume 39, Issue 33, 01 September 2018, Pages 3021–3104, https://doi.org/10.1093/eurheartj/ehy339;
  • Obwieszczenie Ministra Zdrowia z dnia 20 czerwca 2023 r. w sprawie wykazu refundowanych leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych na 1 lipca 2023 r. – Ministerstwo Zdrowia – Portal Gov.pl (www.gov.pl).