Czy wysiłek fizyczny może wspierać terapię zburzeń lękowych?

Czy istnieje prosty, skuteczny, wspomagający, niedrogi a przy tym przyjemny sposób leczenia zaburzeń lękowych, pozbawiony działań niepożądanych?

Wiele wskazuje na to, że jest nim… ruch!

Naukowcy z Uniwersytetu w Goteborgu wykazali, że zarówno umiarkowane, jak i bardziej forsowne ćwiczenia fizyczne są skuteczne w redukowaniu objawów lęku, nawet w przypadku przewlekłego zaburzenia.

W badaniu wzięło udział 286 pacjentów z zaburzeniami lękowymi. Zostali oni losowo przydzieleni do grup wykonujących umiarkowane lub forsowne ćwiczenia przez 12 tygodni.

W porównaniu do grupy kontrolnej, obie grupy pacjentów wykonujących ćwiczenia uzyskały poprawę w zakresie redukcji nasilenia objawów lękowych, po zakończeniu 12-tygodniowego programu. Grupa, która wykonywała bardziej intensywne ćwiczenia uzyskała lepsze wyniki w porównaniu do grupy wykonującej ćwiczenia o niskiej intensywności.

Zaburzenia lękowe należą do najczęstszych zaburzeń psychicznych. Istnieją skuteczne metody leczenia, ale dostępność psychoterapii nadal niestety jest bardzo ograniczona i często wiąże się z długim czasem oczekiwania.

Pamiętaj, że leczenie farmakologiczne jest skuteczne, ale autorzy badania zwracają uwagę, że wysiłek fizyczny może być elementem wspierającym terapię zburzeń lękowych.

Więcej na temat zaburzeń lękowych przeczytasz w artykułach pt.:

Źródło:

Malin Henriksson, Alexander Wall, Jenny Nyberg, Martin Adiels, Karin Lundin, Ylva Bergh, Robert Eggertsen, Louise Danielsson, H. Georg Kuhn, Maria Westerlund, N. David Åberg, Margda Waern, Maria Åberg. Effects of exercise on symptoms of anxiety in primary care patients: A randomized controlled trialJournal of Affective Disorders, 2022; 297: 26 DOI: 10.1016/j.jad.2021.10.006