„Przynajmniej kilka razy w miesiącu budzę się ze skurczem łydek. Czy to sygnał jakiejś choroby?”

Bolesne kurcze łydek to problem dotyczący osób w każdym wieku. Na pytanie jednej z Was odpowiada nasza ekspertka – Karolina Zych-Rozpędowska.

„Przynajmniej kilka razy w miesiącu budzę się ze skurczem łydek, krzyczę z bólu, rozmasowuję. Czy to sygnał jakiejś choroby, jak sobie z tym poradzić?”

Droga Czytelniczko,

Reklamy w TV przyzwyczaiły nas do kojarzenia tej dolegliwości z niedoborami magnezu, ale przyczyn bolesnych skurczy może być więcej.

Skurcze mięśniowe mogą być spowodowane:

• przewlekłą niewydolnością żylną – pajączki, żylaki, uczucie ciężkości i skurcze mogą być pierwszym objawem niewydolności układu żylnego w nogach;
  • niedokrwieniem kończyn spowodowanym miażdżycą w naczyniach nóg – miażdżycą rozwija się latami, zła dieta, brak ćwiczeń, palenie papierosów mogą przyśpieszyć i nasilić dolegliwości;
  • nadmiernym przeciążeniem nóg w ciągu dnia;
  • zaburzeniami neurologicznymi – uszkodzenie nerwów w nogach powoduje przewlekle dolegliwości bólowe i również skurcze tzw. polineuropatia może być konsekwencją cukrzycy;
  • zaburzeniami elektrolitowymi – niedobory nie tylko magnezu, ale też potasu i wapnia.

W części przypadków nie da się wskazać konkretnej przyczyny dolegliwości. Jeśli uda się rozpoznać przyczynę to stosuje się konkretne leczenie. W przypadku braku rozpoznania stosuje się suplementy zawierające elektrolity, zarówno magnez jak i potas, preparat żelaza, preparaty poprawiające wydolność żylną, żele do terapii miejscowej, masaże mięśni, lub leczenie choroby podstawowej np. cukrzycy jeśli to ona powoduje objawy.

Odpowiedź pełni rolę czysto informacyjną i nie stanowi porady medycznej ani zalecenia, służy wyłącznie celom edukacyjnym.

Tagi