Ablacja – co to jest i na czym polega zabieg ablacji?

Ablacja to zabieg kardiologiczny wykonywany w celu leczenia arytmii. W trakcie zabiegu pacjent pozostaje przytomny i może zgłaszać lekarzowi swoje odczucia i objawy.

ablacja

Ablacja to zabieg polegający na celowym zniszczeniu obszaru serca, który odpowiada za powstawanie arytmii. W miejscu zniszczenia powstaje blizna, przez którą nie przewodzą się impulsy wywołujące arytmię.

Spis treści:

1. Na czym polega ablacja?
  2. Co przed zabiegiem?
  3. Jak wygląda zabieg ablacji?
  4. Powikłania po zabiegu
  5. Skuteczność zabiegu

Na czym polega ablacja?

Zabieg przeprowadzany jest za pomocą wysokiej lub niskiej temperatury (ablacją prądem o częstotliwości radiowej lub krioablacja).

Każda objawowa arytmia może być wyleczona za pomocą ablacji. Najczęściej do ablacji kieruje się pacjenta z trzepotaniem lub migotaniem przedsionków, napadowymi częstoskurczami przedsionkowymi, liczną arytmią komorową itp.

O ostatecznej kwalifikacji do zabiegu i o tym czy w danym przypadku zabieg przynieście spodziewaną korzyść każdorazowo decyduje lekarz kardiolog, elektrofizjolog.

Co przed zabiegiem?

Przed ablacją wykonuje się badanie elektrofizjologiczne, w którym ocenia się jak rozchodzą się impulsy w sercu, i który dokładnie obszar jest odpowiedzialny za arytmię.

Po zinterpretowaniu badania elektrofizjologicznego następuje zabieg ablacji. W trakcie całej procedury pacjent pozostaje przytomny i może zgłaszać lekarzowi swoje odczucia i objawy.

Ablacja

Jak wygląda zabieg ablacji?

Elektrody do przeprowadzenia zarówno badania elektrofizjologicznego jak i ablacji wprowadza się przez pachwinę. Następnie elektrody wprowadzane są do serca, by przez nie przewodzić impulsy elektryczne i sprawdzać jak zareaguje serce.

W czasie zabiegu często celowo wywołuje się arytmię, by następnie sprawdzić jak impulsy rozchodzą się po sercu. Dodatkowo mogą być podane leki, które pomagają ocenić rodzaj arytmii.

Czas trwania zabiegu jest różny, głównie zależy od ilości miejsc, które trzeba w sercu zniszczyć i od doświadczenia zespołu. Samo badanie elektrofizjologiczne trwa do 2 godzin, ablacja jest nieco dłuższa. Po zabiegu trzeba leżeć kilka godzin, by miejsce w nakłutych naczyniach pachwiny przestało krwawić.

Jak każdy zabieg, również badanie elektrofizjologiczne i sama ablacja nie są wolne od powikłań. Mimo że zdarzają się rzadko to każdy pacjent powinien mieć świadomość ich wystąpienia.

Powikłania po zabiegu ablacji

Do powikłań zabiegu należą:

• powikłania zakrzepowo-zatorowe,
  • uszkodzenia zastawki,
  • przebicie ściany serca z wytworzeniem tamponady,
  • całkowity blok serca,
  • skurcz lub zamkniecie naczynia wieńcowego,
  • może dojść do powikłań miejscowych w pachwinie wytworzenia krwiaka lub tętniaka rzekomego.

Skuteczność zabiegu

Skuteczność zabiegu to trwałe uwolnienie pacjenta od arytmii. W przypadku ablacji skuteczność jest wysoka i w zależność od rodzaju ablowanej choroby sięga 70-90%.

Czas w jakim arytmia po zabiegu powinna ustąpić wynosi 3 miesiące. Dlatego zaraz po hospitalizacji nie należy się spodziewać, że objawy zupełnie znikną, bo tak dzieje się u niewielkiej liczby chorych.

Powstanie blizny w miejscu zabiegu trwa właśnie około 3 miesiące i dopiero po tym czasie możemy mówić o skuteczności zabiegu. Do powtórnych ablacji dochodzi rzadko, ale są możliwe. Jeśli w trakcie pierwotnego zabiegu nie zostały zniszczone wszystkie włókna odpowiedzialne za arytmię to zabieg można powtórzyć.

Źródła:

• Kardiologia. Podręcznik Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego, 2019
  • Interna Szczeklika 2021. Podręcznik chorób wewnętrznych, Medycyna Praktyczna
  • Wytyczne Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego (ESC)

Tagi