Melatonina dla dzieci – czy na pewno można ją stosować?

Melatonina to dostępny bez recepty środek, po który wiele osób sięga w przypadku problemów ze snem. Czy to na pewno bezpieczne?

Melatonina dla dzieci na sen

Specjaliści mają wątpliwości, czy melatonina powinna być stosowana do walki z bezsennością. To hormon, który odgrywa istotną rolę w biologii człowieka i jego dodatkowa suplementacja może wyrządzić więcej szkody niż pożytku. 

Co to jest melatonina?

Melatonina od lat z powodzeniem jest stosowana w leczeniu zaburzeń snu, w szczególności w terapii zaburzeń rytmu okołodobowego u dorosłych. Produkcja melatoniny rozpoczyna się w nocy, kiedy na zewnątrz zaczyna się ściemniać.

Wydzielana jest przez szyszynkę – mały gruczoł znajdujący się z tyłu głowy. Melatonina sygnalizuje organizmowi, że pora na sen. Gdy wschodzi słońce i świeci światło, poziom melatoniny ponownie spada, aby pomóc organizmowi obudzić się.

Melatonina a sen

Łatwa dostępność i to że melatonina jest naturalnym hormonem sprawia, że wielu osobom wydaje się, że melatonina jest mniej szkodliwa niż uzależniające leki nasenne.

Amerykańska Akademia Medycyny Snu rozpoczęła ostatnio nowe badanie, którego celem jest ocena bezpieczeństwa melatoniny. Badanie jest jeszcze w toku, ale Akademia już zaleca, żeby nie stosować melatoniny na bezsenność u dorosłych i dzieci. 

Co z tą bezsennością?

Przejściowe problemy ze snem mogą pojawiać się na różnych etapach życia i nie zawsze są chorobą. Jeśli jednak bezsenność występuje co najmniej 3 razy w tygodniu i utrzymuje się przez co najmniej miesiąc uznawana jest za chorobę, która wymaga leczenia. 

Czasami melatonina sprzedawana jest w postaci atrakcyjnych żelków – zachęca to zdesperowanych rodziców szukających pomocy dla siebie i swoich dzieci.

Dr Muhammad Adeel Rishi, wiceprzewodniczący Komitetu Bezpieczeństwa Publicznego Amerykańskiej Akademii Medycyny Snu mówi, że istnieją ważne powody, aby nie używać melatoniny na bezsenność, dopóki nie będzie dostępnych więcej informacji.

Niespójne dawki melatoniny

Melatonina wpływa na sen, ale hormon ten oddziałuje również na inne funkcje organizmu. Wcześniejsze badanie produktów melatoniny wskazywało na problemy z niespójnymi dawkami, które nie pozwalają na dokładne określenie ile melatoniny otrzymuje organizm i skłoniły do ​​większego nadzoru FDA (Food And Drug Administration).

Przeprowadzone badania wykazały, że w praktyce preparaty często zawierają znacznie więcej lub mniej hormonów niż podano na etykiecie. Istnieją też wątpliwości czy melatonina wpływa na dojrzewanie u dzieci – na to pytanie próbują odpowiedzieć naukowcy ze Szpitala Dziecięcego we Wschodnim Ontario w Ottawie w Kanadzie.

Wygląda więc na to, że warto poczekać na dokładne wnioski z badania i nie stosować samodzielnie, ani tym bardziej nie podawać dzieciom preparatów z melatoniną bez wcześniejszej konsultacji z lekarzem. Potrzebne są dalsze badania, aby ocenić bezpieczne stosowanie melatoniny u dzieci. 

Jak dbać o zdrowy sen dzieci – 5 prostych zasad:

  1. Wprowadzenie stałych ram snu – powtarzalnych pór kładzenia się do łóżka i wstawania, niezmiennych również w dni wolne od przedszkola i szkoły, czyli np. weekendy.
  2. Wytworzenie rytuałów okołosennych – kąpiel, kolacja, spokojne zabawy, czytanie bajek, śpiewanie kołysanek.
  3. Odpowiednie warunki w sypialni – ciemna, cicha sypialnia.
  4. Unikanie produktów zawierających kofeinę i innych pobudzających substancji, np. napojów typu cola, energetyków, cukierków/ciast z kawą, kakao, herbaty.
  5. Unikanie multimediów – ekspozycji na światło wieczorem.

Jeżeli pomimo stosowania się do tych zasad dziecko ma problemy z zaśnięciem, weźcie pod uwagę też to, że kładziemy je spać zbyt wcześnie. Jeżeli dziecko nie zasypia w ciągu ok. 15 min., wyjmijmy je z łóżka, zaproponujmy cichą zabawę i spróbujmy położyć je ponownie za 20-30 min lub wcześniej, jeśli będzie wykazywało oznaki senności.

Źródła:

Deprived of Sleep, Many Turn to Melatonin Despite Risks, Laura Lillie, April 19, 2022, Medscape Psychiatry

What’s your Reaction?
+1
2
+1
3
+1
0
+1
3
+1
1
+1
4
+1
6

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *