Jak choroby współistniejące wpływają na przebieg COVID-19?

Najczęstsze choroby, które występują u pacjentów z ciężkim przebiegiem infekcji to m.in.: choroby sercowo-naczyniowe, nadciśnienie tętnicze, choroba wieńcowa, przewlekła niewydolność serca, miażdżyca naczyń.

Pandemia COVID-19 na świecie trwa od 2020 roku. Naukowcy mieli już więc sporo czasu, aby móc wyciągnąć następujące wnioski:

• kto choruje częściej?,
  • jakie choroby najczęściej mają pacjenci przebywający w szpitalu z powodu infekcji COVID-19?,
  • u kogo istnieje większe ryzyko, że przebieg infekcji będzie cięższy?

Choroby współistniejące to choroby przewlekłe, na które pacjenci chorują od jakiegoś czasu i przyjmują na nie leki, ale też choroby przewlekłe, o których jeszcze nie wiedzą, bo np. dawno nie wykonywali badań profilaktycznych, a w trakcie hospitalizacji okazuje się, że od dłuższego czasu mają podwyższone ciśnienie lub wysokie cukry.

Chorobą współistniejącą nie jest katar, który pojawił się tydzień temu, nie jest ból kręgosłupa, który nawraca jak za długo siedzimy przy biurku.

stop smoking infographic,better way

Najczęstsze choroby, które występują u pacjentów z cięższym przebiegiem COVID-19 to m.in.: choroby sercowo-naczyniowe, nadciśnienie tętnicze, choroba wieńcowa, przewlekła niewydolność serca, miażdżyca naczyń.

Oczywiście nie każda osoba z rozpoznanym nadciśnieniem tętniczym czy cukrzycą będzie miała cięższy przebieg COVID-19. Jeśli choroba jest dobrze kontrolowana, chory regularnie stosuje leki i jego ogólny stan zdrowia jest dobry, to przebieg infekcji, mimo obciążeń, będzie łagodny.

Bardzo ważne jest, byś pamiętała, że choroba przewlekła jest wskazaniem do szczepienia, ponieważ stwarzamy sobie ochronę przed ciężkim przebiegiem COVID-19.

Przeczytaj więcej o objawach koronawirusach i chorobach współistniejących.

Źródła:

Bajgain KT, Badal S, Bajgain BB, Santana MJ. Prevalence of comorbidities among individuals with COVID-19: A rapid review of current literature. Am J Infect Control. 2021;49(2):238-246. doi: 10.1016/j.ajic.2020.06.213