Kalendarium COVID-19 – jak krok po kroku wygląda przebieg infekcji?

Na przebieg infekcji (łagodny, ciężki lub bardzo ciężki, wymagający hospitalizacji) największy wpływ ma wariant wirusa i nasz status szczepienia. Od kontaktu z osobą zarażoną do rozwinięcia objawów zazwyczaj mija 5 dni.

Wirus SARS-CoV-2 od początku jego identyfikacji w 2019 r. budzi wiele skrajnych emocji. Między innymi dlatego, że na każdą osobę wpływa inaczej. Jedni chorują łagodniej, dla innych przebieg zakażenia jest cięższy lub bardzo ciężki i zdarza się, że kończy się hospitalizacją a niekiedy niestety śmiercią.

Do tego dochodzi fakt, że infekcji bardzo często towarzyszy lęk przed nieznaną chorobą. Jak będzie wyglądał przebieg? Kiedy objawy się nasilą? Kiedy minie gorączka? Czy pójdę do szpitala?

Przede wszystkim warto zaznaczyć, że objawy infekcji różnią się w zależności od wariantu wirusa i statusu szczepienia. Szczepienie chroni przed ciężkim przebiegiem choroby i hospitalizacją, ale nie wyklucza zachorowania! Osoby zaszczepione mogą zachorować, jednak przebieg infekcji w ich przypadku jest łagodny i rzadko dochodzi to ciężkich powikłań choroby.

Od kontaktu z osobą chorobą do rozwinięcia objawów infekcji zazwyczaj mija 5 dni. W ciągu kolejnych 3 dni występuję pełne spektrum objawów i mogą być one przeróżne, najczęściej to gorączka, kaszel, brak sił.

Potem, w ciągu następnych 7 dni objawy stopniowo się zmniejszają a o wyzdrowieniu można mówić po około 2 tygodniach.

U około 15% pacjentów rozwija się ciężka postać zakażenia – wymaga ona hospitalizacji, intensywnego leczenia, tlenoterapii a często podłączenia do respiratora. W tych przypadkach czas zdrowienia przedłuża się. Często też występują długotrwałe powikłania choroby, które wymagają wielu tygodni leczenia.

Tagi