Nie siadaj na zimnym bo złapiesz wilka! Czy to powiedzenie ma sens?

Która z nas tego nie słyszała? Od mamy, babci albo ciotki. Tylko, czy to powiedzenie ma jakiekolwiek odzwierciedlenie w rzeczywistości?

Nie siadaj na zimnym bo wilka dostaniesz

No właśnie, czym jest właściwie wilk ten w „Nie siadaj na zimnym, bo złapiesz wilka”? Otóż okazuje się, że pod tym hasłem mogą kryć się dwie przypadłości: jedna to zapalenie pęcherza moczowego, druga to zaostrzenie hemoroidów.

Zapalenie pęcherza moczowego

Zapalenie pęcherza moczowego najczęściej wywołane jest przez infekcję bakteryjną. Choroba częściej występuje u kobiet głównie z uwagi na budowę cewki moczowej oraz jest bliskie sąsiedztwo z odbytem i przedsionkiem pochwy.

Objawia się bolesnym oddawaniem moczu, częstym parciem, pieczeniem, oddawaniem moczu kroplami. Dolegliwościom może towarzyszyć gorączka, może też pojawić się krew w moczu.

Czy zapalenie pęcherz moczowego spowodowane jest siedzeniem na zimnym?

Nie jest! I nie istnieje coś takiego jak przeziębienie pęcherza moczowego.

Bakterią, która najczęściej jest odpowiedzialna za zapalenie dróg moczowych jest Escherichia coli, znajdująca się w kale. Jednak to czy Escherichia, czy inna bakteria akurat postanowi skolonizować cewkę nie zależy od tego, czy w okolicach cewki jest chłodniej od siedzenia na kamieniu.

Zaostrzenie hemoroidów

Zaostrzenie hemoroidów, czyli stan zapalny guzków krwawniczych odbytu, zakrzepica w obrębie hemoroidów lub splotów naczyniowych powodują silne dolegliwości bólowe.

Tu przyczyną może być:

• intensywny wysiłek fizyczny,
  • długotrwałe siedzenie,
  • silne zaparcie.

Podobnie jak w przypadku zapalenia pęcherza siedzenie na zimnie nie ma wpływu na pojawienie się stanu zapalnego lub zakrzepicy. Siedzenie na zimnym nie wpływa też na samo powstanie guzków krwawniczych.

1 komentarz dla “Nie siadaj na zimnym bo złapiesz wilka! Czy to powiedzenie ma sens?

1. Nie zgodzę się. Ja zawsze jak usiądę na zimnym (chociażby chłodnym plastikowym krześle) mam zapalenie pęcherza.