Czy pocieranie jęczmienia na oku złotą obrączką ma sens?

Jednym ze słynnych domowych sposobów na jęczmień na oku jest pocieranie go złotą obrączką. Okazuje się, że ten stary babciny sposób bardziej szkodzi niż pomaga. Jak przynieść sobie ulgę? Produktem z lodówki!

Jęczmień to ostre zapalenie gruczołów powiekowych, najczęściej wywołane jest przez bakterię Staphylococcus aureus, czyli przez dość popularnego gronkowca złocistego.

Jęczmień należy do dość często rozpoznawanych chorób oka. Warto tu wspomnieć że często nawracające jęczmienie występują u chorych na cukrzycę, trądzik różowaty i łojotokowe zapalenie skóry.

Wyróżniamy:

• jęczmień zewnętrzny, który jest infekcją mieszka włosowego (tego, z którego wychodzi rzęsa). Ta postać jęczmienia najczęściej wygląda jak obrzęknięta „krosta” na brzegu powieki z ropą na szczycie.
  • jęczmień wewnętrzny, który jest ostrą infekcja gruczołów tarczkowych, powstaje wewnątrz powieki, jest bolesny i przebiega z dużym obrzękiem.

Objawy jęczmienia

Do charakterystycznych objawów jęczmienia należą:

• obrzęk,
  • zaczerwienienie i przekrwienie powieki,
  • ból,
  • swędzenie,
  • łzawienie.

Domowy sposób na jęczmień

Popularnym domowym sposobem leczenia tego schorzenia jest pocieranie powieki złotem, ale czy to jest skuteczne? Nie bardzo.

W pocieraniu chodzi głownie o masaż i o powstające w trakcie pocierania ciepło. Złoty pierścionek czy obrączka noszone codziennie na palcu nie są zbyt czyste, dlatego zamiast leczyć mogą dodatkowo nadkazić jęczmień.

Do leczenia jęczmienia wykorzystuje się ciepłe, suche okłady, które rozszerzają ujście gruczołu i przyspieszają dojrzewanie jęczmienia.

Nie zaleca się okładów z rumianku, czy herbaty ponieważ mogę podrażnić oko lub wywołać reakcje alergiczną.

Często konieczne może okazać się zastosowanie maści z antybiotykiem – antybiotyki działają na bakterie, a gronkowiec to bakteria. Lecznicze działanie maści można wspomóc ciepłym kompresem – wystarczy już 15 minut.

Co jest idealne do masażu powieki? Ciepłe jajko! Jajko, oczywiście ugotowane i w skorupce swoim kształtem idealnie pasuje do oka, przez co masaż jest bardzo skuteczny w leczeniu jęczmienia.

Jak leczyć jęczmień?

Często nie wymaga leczenie, zatkany gruczoł opróżnia się sam w ciągu 4 dni.

• Ciepłe, suche okłady mogą pomóc złagodzić bolesność i przyśpieszyć ewakuację ropy.
  • Unikaj soczewek kontaktowych i makijażu oczu do czasu ustąpienia choroby.
  • Jeśli zmiana nie ustępuje, skonsultuj się z lekarzem, konieczny może być antybiotyk w maści.
  • Nigdy nie przekłuwaj jęczmienia, nie wyciskaj na siłę ropnej treści.

Zmiana powinna ustąpi po około 1-2 tygodniach leczenia. Jeśli nie ustąpi, to przechodzi w postać przewlekłą, czyli w gradówkę.

Gradówka jest przewlekłym zapalaniem gruczołu tarczkowego, czyli gruczołu Maiboma. Wygląda mniej spektakularnie niż jęczmień – jest najczęściej guzkiem na wewnętrznej stronie powieki, czasem z obecnością zaczerwienienia po stronie zewnętrznej powieki.

Leczenie jest dłuższe niż w przypadku zatkania gruczołów powiekowych i polega na stosowaniu maści antybiotykowych – łącznie z miejscowym masażem – przez okres około 4 tygodni. Jeśli w tym czasie zmiana nie zniknie stosuje się leczenie chirurgiczne.

2 komentarze dla “Czy pocieranie jęczmienia na oku złotą obrączką ma sens?

1. Złoty pierścionek czy obrączka noszone codziennie na palcu nie są zbyt czyste, dlatego zamiast leczyć mogą dodatkowo nadkazić jęczmień. MIT! Na metalach szlachetnych nie rozwijają się bakterie!!! Czarna nitka na palcu? MIT? Tak by się tylko wydawało. Praktykowałem już kilkadziesiąt razy na sobie i swoich dzieciach (z racji mojego wieku to możliwe). Nigdy (podkreślam nigdy) metoda mnie nie zawiodła!!! Pierwszy raz, kiedy założono mi nitkę, nie miałem odwagi odmówić, aby ktoś się nie obraził. Pomogło. Przypuszczam, że to rodzaj akupresury. Czy nitka musi być czarna? Przypuszczam, że nie, ale używam czarnej. Pozdrawiam

2. Dzisiaj zaczął robić mi się jęczmień już czułem dyskomfort i delikatnie bolało. Potarlem złota obraczka i właśnie minęły dwie godziny i nic nie boli. Także obrączka pomaga