To nie grypa i nie menopauza. Te objawy mogą świadczyć o…

Uderzenia gorąca, poty, kołatanie serca, brak sił. Jakie masz pierwsze skojarzenie słysząc takie objawy? Młodsze kobiety pewnie pomyślą najpierw o infekcji, te bardziej doświadczone o „koleżance” menopauzie. A czy któraś z Was wzięła pod uwagę zawał serca?

Otóż Drogie Panie, mogą to być objawy zawału serca. Około 30% z nas zgłasza silny, typowy, rozpierający ból w klatce piersiowej. Jednak pozostała reszta sygnalizuje różne „maski” tego bólu, które wymagają niezwykłej czujności lekarza, by właściwie pokierować diagnostykę w kierunku zawału.

Objawy kobiecego zawału mogą kojarzyć się nam z menopauzą, grypą, a i nierzadko dolegliwości przypominają bardziej chorobę przewodu pokarmowego – wtedy kobiety lądują na SORach z podejrzeniem pękniętego wrzodu!

Typowe objawy zawału to:

• ból w klatce piersiowej, za mostkiem – jest silny, piekący, gniotący,
  • ból promieniujący od mostka do lewego barku lub całej lewej ręki,
  • duszność, krótki oddech,
  • niepokój i lęk.

„Maski zawału u kobiet to:

• ból w nadbrzuszu lub ból pleców,
  • spadek tolerancji wysiłku, brak sił,
  • zawroty głowy, omdlenie,
  • nudności, wymioty, ból brzucha,
  • poty,
  • uderzenia gorąca,
  • kołatnie serca,
  • objawy grypopodobne.

Dodatkowo, Drogie Panie, statystki nam niestety nie sprzyjają. Znacznie później zgłaszamy się do lekarza, później mamy wykonane diagnostyczne EKG, i później jesteśmy leczone.

Powiecie, że to niemożliwe, bo przecież bardziej o siebie dbamy, częściej chodzimy do lekarza. Dużo w tym prawdy, jednak same przyznajcie, że jednocześnie dbamy o wszystkim, a zapominamy o sobie – zawsze mamy coś do zrobienia, a to praca, a to zakupy, a to wnuki, milion powodów, by nie zgłosić się na już do lekarza!

Maski bólu zawałowego też nie ułatwiają sprawy. Jak kobieta zgłasza ból brzucha i osłabienie, to nie każdy lekarz pokieruje na EKG, część da leki rozkurczowe na brzuch, i ewentualnie zaleci kontrole w dniu następnym.

Opóźnienie diagnostyki, pogarsza rokowanie!

Badania w populacji amerykańskiej wskazują, że kobiety z objawami CAD zgłaszają się po pomoc prawie 4-krotnie później niż mężczyźni. Średni czas opóźnienia wynosi od 2 do 5 godzin.

Według danych naukowych opóźnienie diagnostyki zawału serca jest często spowodowane brakiem świadomości ryzyka, nietypowymi objawami. Czas ten dodatkowo ulega wydłużeniu wraz z wiekiem, niższym poziomem wykształcenia, niższym statusem socjoekonomicznym oraz u osób samotnych.

Drogie Panie! Bądźcie czujne, i jak widzicie, że „coś jest nie tak” nie odkładajcie diagnostyki na później!