Trend, który jest zdradziecki dla kobiet po 60. r.ż.

Według statystyk aż u 30% – 50% kobiet nadciśnienie rozwinie się przed ukończeniem 60. roku życia. Do niecharakterystycznych objawów należą: bóle głowy, zaburzenia snu, uczucie gorąca i potliwość.

Patrząc na profil wiekowy pacjentów z chorobami kardiologicznymi można zauważyć, że wśród nich do około 60. roku życia przeważają mężczyźni. Potem jednak ten trend się odwraca i po 60. roku życia gwałtownie przybywa w tej grupie kobiet.

Według statystyk aż u 30-50% kobiet nadciśnienie rozwinie się przed ukończeniem 60. roku życia. Na rozwój choroby szczególnie narażone są te z Was, u których w rodzinie występowało nadciśnienie, lub które miały rozpoznane nadciśnienie w trakcie ciąży.

Co ciekawe, nawet u tych kobiet, które przez większość życia miały niskie ciśnienie, po 60. roku życia może rozwinąć się nadciśnienie.

Źródło: NFZ o zdrowiu. Nadciśnienie tętnicze

Do niecharakterystycznych objawów nadciśnienia tętniczego należą:

• bóle głowy,
  • zaburzenia snu,
  • łatwiejsze męczenie się,
  • potliwość,
  • uczucie gorąca.

Zauważyłaś, że niektóre objawy podwyższonego ciśnienia przypominają lub wręcz są identyczne do tych objawów wypadowych towarzyszących menopauzie?

W okresie menopauzy w organizmie kobiety zachodzi bardzo wiele zmian. Przede wszystkim niekorzystnych, ponieważ znacząco zwiększa się ryzyko rozwoju różnych chorób. Jakich? M.in. choroby wieńcowej i właśnie nadciśnienia tętniczego.

Pojawiające się znienacka uderzenia gorąca, piekące uszy, zaczerwienienie na twarzy i szyi. Uczucie ognia, które szybko rozprzestrzenia się po policzkach i dekolcie, pulsowanie i palenie w głowie – jakby zaraz miał w niej nastąpić jakiś wybuch. Do tego jeszcze bezsenne noce przeplatane napadami gorąca i potów.

To typowe objawy menopauzy, ale nigdy nie można wykluczyć nałożonych na nie objawów nadciśnienia tętniczego. Dlatego warto wykonywać pomiary ciśnienia w domu lub przy okazji kontrolnych wizyt lekarskich, by wcześnie rozpoznać chorobę i wdrożyć odpowiednie leczenie.

Źródła:

• 2018 ESC/ESH Guidelines for the management of arterial hypertension;
  • Maas AH, Franke HR. Women’shealth in menopause with a focus on hypertension. NethHeart J. 2009;17(2):68-72;
  • Maas AHEM, Rosano G, Cifkova R, et al. Cardiovascular health after menopause transition, pregnancy disorders, and other gynaecologic conditions: a consensus document from European cardiologists, gynaecologists, and endocrinologists. Eur Heart J. 2021;42(10):967-984. doi:10.1093/eurheartj/ehaa1044.