Ostre zapalenie oskrzeli u dzieci – objawy i leczenie

Ostre zapalenie oskrzeli leczymy przede wszystkim objawowo – antybiotyki bywają potrzebne tylko w określonych przypadkach.

Ostre zapalenie oskrzeli to choroba wywoływana najczęściej przez wirusy (>90%) przebiegająca z kaszlem, czasem również gorączką lub świszczącym oddechem i dusznością (zwłaszcza u dzieci z nadreaktywnością oskrzeli).

Spis treści:

1. Objawy ostrego zapalenia oskrzeli u dzieci
  2. Leczenie zapalenia oskrzeli
  3. Zapalenie oskrzeli z obturacją czy bez?

Objawy ostrego zapalenia oskrzeli u dzieci

Zapalenie oskrzeli można rozpoznać osłuchując pacjenta – w zależności od zmian osłuchowych dzielimy je na te bez obturacji (zwężenia oskrzeli) lub z obturacją.

W pierwszym przypadku dominującym zjawiskiem osłuchowym będą furczenia związane z zaleganiem wydzieliny w oskrzelach, w drugim świsty wydechowe – związane z utrudnieniem wypływu powietrza z płuc przez zwężone oskrzela. Obturacyjnemu zapaleniu oskrzeli może towarzyszyć duszność wydechowa.

Leczenie ostrego zapalenia oskrzeli u dzieci

Jak już wspomniałam – z racji wirusowej etiologii, zapalenie oskrzeli leczymy objawowo. Antybiotyki bywają potrzebne tylko w bardzo rzadkich przypadkach.

Jeśli w przebiegu zapalenia oskrzeli nie doszło do ich skurczu, podstawą leczenia będzie prawidłowe nawodnienie pacjenta z ewentualnym zastosowaniem leków działających wykrztuśnie.

Gdy pacjent gorączkuje można dołączyć leki przeciwgorączkowe. W przypadku obturacyjnego zapalenia oskrzeli wskazane jest zastosowanie leków wziewnych.

Przede wszystkim bronchodylatatorów (leków rozszerzających oskrzela), a w niektórych przypadkach również działających przeciwzapalnie sterydów.

Zazwyczaj zapalenie oskrzeli można leczyć ambulatoryjnie, czasem jednak dziecko może wymagać hospitalizacji. Dotyczy to przede wszystkim obturacyjnego zapalenia oskrzeli z ciężkim przebiegiem i nasiloną dusznością.

Zapalenie oskrzeli z obturacją czy bez?

W przypadku małych dzieci bardzo ważne jest, aby rodzic wiedział czy rozpoznane u jego dziecka zapalenie oskrzeli przebiega z obturacją czy bez. Dlaczego? Dlatego, że do 5. roku życia astmę wczesnodziecięcą rozpoznajemy wyłącznie na podstawie wywiadu i objawów.

Trzy epizody obturacji z udokumentowaną poprawą po zastosowaniu leków rozszerzających oskrzela (lub 1 ciężki epizod wymagający hospitalizacji) upoważniają lekarza do wstępnego rozpoznania tej choroby.

I o ile dziecko cały czas chodzi do jednego lekarza, który zna jego historię i po trzecim epizodzie obturacji będzie pamiętał o rozpoznaniu astmy i włączeniu leków „na stałe” (zazwyczaj początkowo leki włączamy na 3 miesiące) to nie jest to problem.

Gorzej, jeśli dziecko za każdym razem widzi inny lekarz. Wtedy może wnioskować o potencjalnych epizodach w przeszłości na podstawie wywiadu zebranego od rodziców a propos leków, jakie dziecko przyjmowało.

Niestety, w Polsce leki wziewne dedykowane dla pacjentów z obturacją są często nadużywane, zarówno przez rodziców jak i lekarzy, co znacząco utrudnia dojście do tego czy pacjent faktycznie miał obturację czy nie.

Dlatego, pamiętajcie, że ważne jest abyście byli informowani przez lekarza (lub sami dopytali), czy w przypadku rozpoznania zapalenia oskrzeli lekarz stwierdził osłuchowo świsty – będące objawem skurczu oskrzeli.

Przeczytaj także:

2 komentarze dla “Ostre zapalenie oskrzeli u dzieci – objawy i leczenie