Cierpisz na refluks? Zmień pozycję podczas snu!

O tym, że pozycja snu z wezgłowiem uniesionym wyżej ma znaczenie w łagodzeniu objawów refluksu wiemy od dawna. Ale okazuje się, że bok, na którym śpimy też wpływa na objawy choroby.

Większość pacjentów z refluksową chorobą przełyku cierpi z powodu nocnych objawów choroby. Kwas żołądkowy zarzucany w czasie snu do przełyku uszkadza jego nabłonek a dodatkowo powoduje uciążliwe objawy pozaprzełykowe – kaszel, chrypkę czy ból gardła.

Na którym boku spać?

Naukowcy z Wydziału Gastroenterologii i Hepatologii Uniwersytetu Centrów Medycznych w Amsterdamie w Holandii, w lutym 2022 r. opublikowali wyniki małego badania na łamach czasopisma The American Journal of Gastroenterology.

U 57 zakwalifikowanych pacjentów badano wpływ spontanicznych pozycji snu na objawy refluksu żołądkowo-przełykowego. Ilość zarzucanej treści mierzono za pomocą impedancji pH, czyli badaniu jednocześnie oceniającemu kwaśność zarzucanej treści i pracę mięśni przełyku.

Naukowcy zaobserwowali, że najkrótszy czas narażenia na kwaśne treści w przełyku był wtedy, kiedy pacjent spał w pozycji na lewym boku, tu podobnie najkrótszy był klirens przełykowy, czyli czas oczyszczania się przełyku.

Dłużej narażeni byli pacjenci śpiący na prawym boku lub na plecach, przy czym zarówno dla narażenia, jak i dla oczyszczania się najgorzej wypadała pozycja na prawym boku.

Pozycja snu niestety nie wpływała na ilość epizodów refluksu w czasie snu i ta była podobna dla wszystkich pozycji. Jednak krótszy czas ekspozycji na kwas skutkuje mniejszym uszkodzeniem błony śluzowej przełyku i zmniejszeniem objawów choroby.

Przeczytaj więcej o refluksie.

Źródło:

Schuitenmaker, Jeroen M. MD; van Dijk, Mitch MD; Oude Nijhuis, Renske A.B. MD; Smout, André J.P.M. MD, PhD; Bredenoord, Albert J. MD, PhD Associations Between Sleep Position and Nocturnal Gastroesophageal Reflux: A Study Using Concurrent Monitoring of Sleep Position and Esophageal pH and Impedance, The American Journal of Gastroenterology: February 2022 – Volume 117 – Issue 2 – p 346-351 doi: 10.14309/ajg.0000000000001588

Tagi