Co to jest retinopatia cukrzycowa?

W początkowym okresie rozwoju retinopatia cukrzycowa może nie dawać żadnych objawów. W późniejszym etapie mogą pojawić się: niewyraźnie widzenie, słabsze widzenie w ciemności i falowanie obrazu.

Powikłania związane z cukrzycą dotyczą prawie wszystkich struktur oka. Najczęstszą, ale też najcięższą, ponieważ mogącą prowadzić do ślepoty jest retinopatia cukrzycowa i związany z nią cukrzycowy obrzęk plamki.

Retinopatia dotyczy każdego typu cukrzycy – częściej rozwija się u pacjentów z cukrzycą typu 1, ale dotyczy też pacjentów z cukrzycą typu 2.

Jak powstaje retinopatia cukrzycowa?

Najczęściej uszkodzone przez wysokie stężenie cukru zostają małe naczynia krwionośne, które odżywiają siatkówkę oka. W przebiegu retinopatii obserwujemy liczne zmiany: mikrotętniaki, wysięki i wybroczyny, obszary z zanikiem przepływu tzw. „kłębki waty”.

Najbardziej zagrożeni rozwojem powikłań ocznych są pacjenci z nierównanymi cukrami i z nadciśnieniem tętniczym. Ważnym czynnikiem jest również czas – im dłużej trwa choroba tym częściej występują jej powikłania.

Na początku cukrzycy typu 1 retinopatię spotyka się sporadycznie, a powyżej 15 lat życia z chorobą retinopatia występuje aż u 98% chorych.

Objawy retinopatii cukrzycowej

Retinopatia w początkowym okresie rozwoju pozostaje zupełnie bezobjawowa. Dlatego ważne są coroczne badania okulistyczne, by już na wczesnym etapie wykryć na dnie oka zmiany, które nie dają jeszcze objawów.

W późniejszym etapie choroby mogą pojawić się niespecyficzne objawy:

• niewyraźne widzenie,
  • słabsze widzenie w ciemności,
  • falowanie obrazu,
  • „muszki, kłaczki” w polu widzenia.

Jak wykryć retinopatię?

Najprostszym badaniem umożliwiającym rozpoznanie retinopatii cukrzycowej jest okulistyczne badanie dna oczu po uprzednim rozszerzeniu źrenic specjalnymi kropelkami.

U chorych z cukrzycą typu 1 badanie okulistyczne powinno być wykonywane corocznie, począwszy od 5 roku od rozpoznania choroby. Pacjenci z cukrzycą typu 2 powinni być skierowani na badanie okulistyczne w momencie ustalenia rozpoznania, a następnie wykonywać je przynajmniej raz w roku.

Do badań specjalistycznych umożliwiających dokładną ocenę oczu zaliczamy:

• angiografię fluoresceinową (AF) siatkówki, z użyciem niewielkiej ilości środka kontrastowego,
  • optyczną koherentną tomografię siatkówki (OCT),
  • laserową tomografię siatkówki (HRT).

Leczenie retinopatii cukrzycowej

Najważniejszą role w profilaktyce i leczeniu choroby odgrywa prawidłowa kontrola cukru. Dodatkowo istotne znaczenie ma:

• utrzymywanie prawidłowych właściwych wartości ciśnienia tętniczego,
  • leczenie zaburzeń lipidowych,
  • zaprzestanie palenia tytoniu.

W leczeniu zaawansowanych postaci retinopatii cukrzycowej konieczne może być specjalistyczne leczenie okulistyczne:

• Leki wstrzykiwane do wstrzykiwania do środka oka (ciała szklistego) –podaje się preparaty zmniejszające stężenie czynnika wzrostu co może zatrzymać rozrost nowych naczyń krwionośnych.
  • Laseroterapia – ma na celu zniszczenie nieprawidłowych naczyń krwionośnych, które powodują uszkodzeni wzroku.
  • Leczenie chirurgiczne tzw. witrektomia stosowana w zaawansowanych przypadkach w odwarstwieniu siatkówki lub krwotoku do ciała szklistego.

Osoby chorujące na cukrzycę są dodatkowo narażone na makro- i mikronaczyniowe powikłania w różnych narządach, które są wynikiem nie tylko wahań poziomu cukru, ale i stanami zapalnymi w tkankach. Dlatego dbajcie o sobie i monitorujcie swoją chorobę regularnie.

Przeczytaj również:

Tagi