Depresja i lęki związane z ryzykiem cięcia cesarskiego

Wybór między naturalnym porodem a cesarskim cięciem zależy od wielu czynników, w tym od stanu zdrowia matki i dziecka.

Czy wiesz, że wiadomo już, że okołoporodowe zaburzenia nastroju i zaburzenia lękowe mogą być związane z powikłaniami takimi jak niska masa urodzeniowa i poród przedwczesny?

W ostatnim czasie naukowcy stwierdzili też, że depresja i lęk w ciąży może również zwiększać ryzyko zakończenia ciąży przez cesarskie cięcie.

Konsekwencje występowania zaburzeń depresyjnych i lękowych w ciąży i po porodzie mogą negatywnie wpływać na bezpośredni okres poporodowy lub powodować odległe konsekwencje, takie jak zaburzenia relacji matka-dziecko.

Nie jest jasne, w jaki sposób zaburzenia psychiczne w ciąży mogą wpływać na większe ryzyko cięcia cesarskiego. Możliwe, że w części przypadków zaburzeń lękowych – lęk związany jest z porodem, co może prowadzić do tokofobii i chęci uniknięcia porodu drogami natury. Podejrzewa się także, że stres w ciąży może zaburzać proces prawidłowego rozwoju łożyska, co zwiększa ryzyko wystąpienia zaburzeń u płodu w trakcie porodu i prowadzi do zakończenia ciąży przez cięcie cesarskie.

W ostatnich latach zdecydowanie wzrasta liczba ciąż rozwiązywanych drogą cięcia cesarskiego, co jest oceniane jako niekorzystne. Doniesienia zwracają uwagę na znaczenie rozpoznawania i leczenia zaburzeń depresyjnych i lękowych w ciąży.

Więcej na temat depresji przeczytasz w naszych artykułach:

Źródło:

Melissa K. Zochowski, Giselle E. Kolenic, Kara Zivin, Anca Tilea, Lindsay K. Admon, Stephanie V. Hall, Agatha Advincula, Vanessa K. Dalton. Trends In Primary Cesarean Section Rates Among Women With And Without Perinatal Mood And Anxiety DisordersHealth Affairs, 2021; 40 (10): 1585 DOI: 10.1377/hlthaff.2021.00780