Leczenie COVID-19 w domu

Jakie leki można zastosować w domowym leczeniu COVID-19? Ile trwa choroba? Przy jakich objawach należy niezwłocznie skonsultować się z lekarzem?

W Polsce i na całym świecie wciąż obserwujemy bardzo dużą liczbę nowych przypadków zakażeń koronawirusem. I zapewne macie już całej tej pandemii serdecznie dość (ja też!), ale niestety jeszcze nie raz przyjdzie nam o wirusie dyskutować i analizować kolejne dane.

Od wielu tygodni diagnozuję i leczę, poza pacjentami kardiologicznymi, też pacjentów z infekcjami. Widząc, jak wiele niepokoju wzbudza samo podejrzenie zakażenia koronawirusem, jak trudno obecnie skontaktować się z lekarzem, jak wiele nowych rozporządzeń zmienia się z dnia na dzień, postanowiłam podsumować dla swoich pacjentów ogólne zalecenia.

O tym, jak radzić sobie z objawami koronawirusa, gdzie wykonać test, co w trakcie oczekiwania na wynik, co po wyniku itp. Pomyślałam, że skoro dzielę tym się z nimi, to mogę też podzielić się z Wami. I tak oto na potrzeby portalu mamaginekolog.pl stworzyłam nieco rozbudowaną wersję zaleceń „co i jak z tym COVID-19”.

Objawy niejedno mają imię

Objawy zakażenia u jednych pojawiają się nagle, u innych narastają powoli. Wśród nich podwyższona lub obniżona temperatura, utrata węchu i/lub smaku, bóle mięśni, bóle głowy, zmęczenie, kaszel, zapalenie spojówek, a w nowych wariantach wirusa biegunka, wymioty, bóle brzucha.

Jakie leki przy COVID-19?

Te wszystkie objawy, które występują też w innych infekcjach wirusowych, określamy jako przebieg skąpoobjawowy/o lekkim przebiegu. Pierwsze objawy zakażenia leczymy wyłącznie objawowo! Czyli coś na ból, coś na gorączkę, coś na kaszel, gardło itp. Najważniejsze to odpoczywać, dużo spać, przyjmować większe ilości płynów!

Zalecenia:

• Przeciwgorączkowo/przeciwbólowo (o ile nie ma przeciwwskazań do stosowania któregoś z leków, alergii, nietolerancji) ibuprofen dawka maksymalna 3 x 400 mg (lub inny niesteroidowy lek przeciwzapalny np. naproksen) lub paracetamol (dawka maksymalna 4 x 1000 mg na dobę).

W przypadku gorączki nieustępującej bo ibuprofenie i/lub paracetamolu (można łączyć lub stosować naprzemiennie ibuprofen z paracetamolem) można zastosować metamizol.

Przy stosowaniu dużych dawek leków przeciwzapalnych może pojawić się ból lub pieczenie w brzuchu. Dlatego w trakcie leczenia niesteroidowymi lekami przeciwzapalnymi (ibuprofen, naproksen, diklofenak, ketoprofen itp.) należy przyjmować leki „osłaniające” błonę śluzową żołądka, czyli inhibitory pompy protonowej np. pantoprazol, esomeprazol. Leki te w mniejszych opakowaniach dostępne są bez recepty.

• Wypijanie większej ilości płynów, a w przypadku obfitych potów/biegunki/wymiotów włączenie preparatu rehydratacyjnego dostępnego bez recepty.  Czyli tzw. elektrolitów do picia.

Chorzy bardzo lubią stosować w przeziębieniach witaminę C. Ja się absolutnie nie sprzeciwiam stosowaniu witaminy C mimo że tak naprawdę póki co nie ma dowodów na to, że pomaga.

Swoim pacjentom od października do marca zalecam również suplementację witaminy D w dawce około 2000j/dobę (większa jest na przykład u osób otyłych).

Rodzaje kaszlu przy COVID-19

U większości osób w trakcie infekcji SARS-CoV2 występuje również kaszel. Jak rozpoznać, jaki mamy rodzaj kaszel?

• Kaszel mokry to taki, w którym odksztuszacie zalegającą w drogach oddechowych wydzielinę. Jeśli wydzieliny jest dużo i trudno się odkrztusza, można zastosować dostępne bez recepty leki rozrzedzające wydzielinę tzw. mukolityki np. acetylocysteinę, karbocysteinę, czy ambroksol. Należy pamiętać, by mukolityków nie stosować wieczorem, a ostatnia dawkę przyjąć maksymalnie do godziny 16:00-17:00.
  • Kaszel suchy to taki, w którym kaszlecie, kaszlecie, kaszlecie i już Wam się chce wymiotować z tego kaszlu, a nic się nie odkrztusza. Na kaszel suchy dostępne są bez recepty preparaty zawierające lewodropropizyne lub połączenie kodeiny z sulfogwajakolem. Jeśli suchy kaszel męczy w nocy, lek przeciwkaszlowy można zastosować wyłącznie na noc.

W kwestii kaszlu zawsze najlepiej skonsultować się w trakcie porady z lekarzem. Pamiętajcie, że w przebiegu COVID-19 często dochodzi do zapalenia płuc i może być wskazane włączenie antybiotyku oraz wziewnych leków sterydowych. Dlatego charakter kaszlu, jego częstotliwość, wygląd tego co odpluwacie powinien być skonsultowany z lekarzem!

Ile trwa COVID-19?

Faza ostra choroby trwa około 7 dni. Zazwyczaj ta 7-9 doba jest kluczowa, i jak w tym czasie następuje poprawa i nic złego się nie wydarzyło, to możemy mówić raczej o pokonaniu wirusa!

To, że odczuwacie potworne zmęczenie, totalny brak sił jest normalne. Tak wygląda przebieg tej choroby. Również rekonwalescencja po chorobie u niektórych osób może trwać do 2-3 tygodni.

Ćwiczenia oddechowe

Jeszcze chciałabym Wam powiedzieć o ćwiczeniach oddechowych. Jest to bardzo ważny element „rehabilitacji płuc” w przebiegu infekcji. Najprostszym sposobem jest stworzenie butelki do ćwiczeń! Jak to robić?

• Napełnić butelkę o pojemności 1-1,5 l wodą do ¾ objętości i dmuchać przez słomkę do napoju, by pojawiały się w wodzie bąbelki. Należy wykonać 10 dmuchnięć w trakcie jednej serii ćwiczeń. Ćwiczenie powtarzać kilka razy dziennie.
  • Można również stosować specjalny aparat do ćwiczeń oddechowych – spirometr z tzw. kulkami oddechowymi.
  • Warto wyszukać w google.pl poradnik oddechowy wydany przez WHO Wsparcie w samodzielnej rehabilitacji po przebyciu choroby związanej z COVID-19 po wypisaniu tytułu pokaże się Wam plik w formacie pdf do samodzielnego wydrukowania.
  • Na YouTube i/lub serwisie medycznym mp.pl dostępne są filmy instruktażowe z ćwiczeniami oddechowymi.

Naprawdę, polecam Wam rehabilitację oddechową w trakcie choroby i w czasie rekonwalescencji po chorobie!

Natomiast jeśli w nocy, leżąc w łóżku ciężej Wam się oddycha lub macie uczucie „niepełnego” nabierania powietrza, możecie spróbować spania na brzuchu.

Domowe leczenie COVID-19 w ciąży

Niestety zakażenie koronawirusem nie omija kobiet w ciąży. Chorobę o lekkim przebiegu możemy jak najbardziej leczyć w domu. Jednak z uwagi na ten szczególny stan rekomenduję skonsultowanie się z lekarzem, który po zebraniu wywiadu zaleci konkretną terapię i dawki leków.

To nie jest tak, że w ciąży możemy się leczyć tylko miodem i syropem z cebuli. Przyszłe mamy mogą oczywiście stosować paracetamol przeciwgorączkowo. Dozwolone są niektóre leki miejscowo działające na gardło, leki wziewne, mukolityki i wiele antybiotyków. Jednak o włączeniu preparatów innych niż naturalne powinien decydować lekarz.

Kwarantanna

Od dnia 28.03.2022 r. został zniesiony obowiązek izolacji i kwarantanny.

Przeczytaj więcej o COVID-19:

Źródła:

• www.gov.pl/web/koronawirus/;
  • Podręcznik chorób wewnętrznych, Interna Szczeklika 2021, Medycyna Praktyczna;
  • https://www.gov.pl/web/koronawirus/zmiany-zasad-kwarantanny-i-izolacji, dostęp na dzień 18.02.2022 r.