Infekcje intymne – jak zapobiegać infekcjom pochwy?

Poznaj 8 prostych i tanich sposobów na zapobieganie infekcjom intymnym. Wciel je w życie już dzisiaj!

infekcje intymne

Infekcje intymne to problem, który dotyczy wszystkich kobiet – od młodych dziewcząt do pań po menopauzie, niezależnie od ciąży czy jej braku. Jest to zdecydowanie najczęstszy problem z jakim przychodzą kobiety do mnie i do każdego innego ginekologa.

Dziś chciałabym, dać Wam kilka rad, jak zapobiegać infekcjom pochwy. Wiele z Was może uważać te rady za oczywiste, ale wierzcie mi, że dla co najmniej połowy z Was będą one nowością (przynajmniej, takie doświadczenie mam z pacjentkami).

Będziemy mówić o zapobieganiu, ponieważ jeżeli macie już infekcję to proszę zgłoście się do lekarza! Nie stosujcie „cudownych” leków bez recepty z apteki, bo one niestety nie pomogą. Owszem, czasami będzie lepiej, ale tak samo by pewnie było i bez tych leków.

Okolice intymne myj tylko z zewnątrz

Nie należy wprowadzać mydła/płynu do mycia do wnętrza pochwy, ponieważ zaburza to naturalną florę i sprzyja infekcjom intymnym. Pochwa w odróżnieniu od jamy ustnej czyści się sama.

Lepiej wybrać prysznic, bieżącą wodę niż leżenie w wannie. I niby oczywiste, ale warte przypomnieniu, że krocze myjemy, a także podcieramy od „przodu do tyłu”.

Staraj się unikać perfumowanych chusteczek, najlepsza jest woda z mydłem. Przeczytaj więcej o higienie intymnej kobiet.

Wybieraj bawełnianą bieliznę

Oczywiście nie zaszkodzi jeśli raz na tydzień na randkę, wesele czy inną okazję założysz bieliznę koronkową, wyszczuplającą, czy jaką tam chcecie, ale na co dzień bawełna będzie najlepszym wyborem (kolor dowolny).

Podobnie z bielizna nocną, najlepiej spać w koszuli, luźnej piżamie lub nago ważne, aby nie zakładac na noc obcisłych majtek uniemożliwiających dopływu powietrza do okolic intymnych.

Kilka razy w tygodniu noś spódnice i sukienki

Spodnie, w szczególności obcisłe elastyczne jeansy, będą sprzyjały rozwojowi nieprawidłowych drobnoustrojów, a nie takich które fizjologicznie w pochwie się znajdują. Nie bez powodu sukienki to kobiecy strój.

Nie używaj (codziennie) wkładek higienicznych

Pamietaj, aby w trakcie miesiączki regularnie wymieniać tampony i podpaski. Taka długo niewymieniana podpaska to idealne środowisko dla rozwoju bakterii.

Pomiędzy miesiączkami nie używaj na stałe wkładek higienicznych, podrażniają one skórę i śluzówki, co prowadzi do zwiększenia się ilości wydzieliny pochwowej oraz może prowadzić do nawracających infekcji intymnych.

Jedz jogurty naturalne

Wbrew pozorom bakterie znajdujące się w przewodzie pokarmowym mają ogromny wpływ na florę pochwy – jest wiele prac naukowych na ten temat.

Wasza dieta powinna być bogata w jogury naturalne, kefiry oraz wszelkiego rodzaju kiszonki. W określonych sytuacjach możesz się wspomóc dodatkowo probiotykami w postaci globulek dopochwowych, zawierających pałeczki kwasu mlekowego.

Seks

Bardzo dużo chorób przenosi się droga płciową, pamiętaj więc o prezerwatywach przy kontaktach seksualnych z nowymi partnerami. Poza tym zwróć uwage na podstawową higienę stałych partnerów i ich nawyki.

Przeczytaj więcej o higienie po stosunku.

Basen, sauna, solarium

W miejscach publicznych staraj się mieć jakąś barierę pomiędzy swoją skóra a powierzchniami, np. podczas pobytu w saunie siadaj na ręczniku.

Unikaj słodyczy

Oczywiście, w miarę możliwości. 😉 Podwyższony cukier we krwi sprzyja infekcjom grzybiczym.

Ps. Czemu do tego postu takie zdjęcie wybrałam?
Ciekawe czy ktoś odważy się ten wstydliwy temat skomentować?

Najczęściej pojawiające się pytania: