Stan przedcukrzycowy – przyczyny, objawy i normy

Stan przedcukrzycowy to żółta kartka dla organizmu. To sygnał, że masz coś natychmiast zmienić, nie czekaj, bo za chwilę będzie już za późno!

stan przedcukrzycowy objawy

Stan przedcukrzycowy to ostrzeżenie od naszego organizmu, że nie radzi sobie ze spożywanymi przez nas cukrami. Jest to etap w rozwoju cukrzycy, który jeszcze możemy zatrzymać.

Stan przedcukrzycowy, czyli mówiąc krótko nieprawidłowa glikemia na czczo i/lub nieprawidłowa tolerancja glukozy.

Spis treści:

1. Objawy stanu przedcukrzycowego
  2. Przyczyny stanu przedcukrzycowego
  3. Diagnostyka
  4. Kto jest najbardziej narażony?
  5. Stan przedcukrzycowy – normy

Objawy stanu przedcukrzycowego

Do najczęstszych objawów stanu przedcukrzycowego należą:

• ciągłe zmęczenie,
  • senność,
  • nagłe problemy ze wzrokiem,
  • zwiększenie apetytu,
  • częste uczucie pragnienia.

Ale uwaga, nie są to objawy charakterystyczne wyłącznie dla stanu przedcukrzycowego.

Przyczyny stanu przedcukrzycowego

Przyczyny stanu przedcukrzycowego są takie same co dla cukrzycy typu 2. Należą do nich: czynniki genetyczne w połączeniu z czynnikami środowiskowymi.

Duży wpływ na rozwój stanu przedcukrzycowego mają bowiem otyłość (zwłaszcza gromadzenie się tkanki tłuszczowej na brzuchu), niezdrowa dieta oraz nieaktywny tryb życia.

Diagnostyka to proste badanie krwi. Do stanu przedcukrzycowego należy:

• nieprawidłowa glikemia na czczo, czyli stężenie glukozy we krwi pobranej na czczo powyżej 100,
  • nieprawidłowa tolerancja glukozy stwierdzona na podstawie doustnego testu obciążenia glukozą.

Organizm „nie toleruje” spożycia tak dużej ilości cukru (75 g glukozy), trzustka nie radzi sobie z jego „spaleniem” i po 2 godzinach od pobrania, zamiast spaść, to nadal występuje we krwi w wysokim stężeniu powyżej 140 mg/dl, ale poniżej 200 mg/dl.

Jeśli wartość jest powyżej 200 mg/dl, to wtedy już rozpoznajemy cukrzycę.

Badania wykonujemy pobierając krew z żyły, badanie glukometrem w diagnostyce cukrzycy i stanów przedcukrzycowych jest niemiarodajne.

Warto dodać, że jeśli wynik jednego z badań jest nieprawidłowy, zleca się drugie, by sprawdzić, czy to nadal stan przedcukrzycowy, czy już z cukrzyca.

No i ostatnie – nieprawidłowa glikemia na czczo i nieprawidłowa tolerancja glukozy mogą występować jednocześnie.

Kto jest najbardziej narażony na rozwój stanu przedcukrzycowego lub cukrzycy?

W tych powyższych grupach kontrolne badanie glukozy we krwi należy wykonywać co roku!

Stan przedcukrzycowy – normy

Najważniejsze o czym powinnaś wiedzieć: zmiana nawyków żywieniowych, regularne posiłki, ograniczenie cukrów prostych, wprowadzenie aktywności fizycznej, redukcja masy ciała to wszystko unormuje stężenie cukru we krwi i spowolni rozwój choroby.

Normy - stan przecukrzycowy